torsdag 1 maj 2014

April en ovanlig sparmånad.


Snålmånaden april är över, och deltagarna summerar och utvärderar. Både ekonomiska och känslomässiga resultat och erfarenheter. Fattigbonddräng med flera har ju inte varit med på resan, trotts detta blev april en exceptionell sparmånad rent resultat mässigt.
Men vem vann snålmånaden? Det kan man fundera på. Fattigbonddräng tycker att alla vann. Bara insikten det ger att extremspara en kortare period, är nog en nyttig erfarenhet. Att veta att man kan och att det går. Så ett stort grattis till alla duktiga deltagare, och vinnare.

Fetare gris!
Fattigbonddrängs april, har också varit berikande. En befarad slösmånad, vändes till en sparmånad. Tack vare en tidig skatteåterbäring på över 39 000:- kr. Här användes
15 000:- kr till extra inköp av aktier. 20 000:- kr sattes in på sparkonton. ( bl.a till en kommande semesterresa.). Resterande peng har fått hjälpa till att täcka upp alla slösaktiga kostnader i april. För hur det än kan verka, så är ju pengar inte värda så mycket förrän de används ;). 
Det planerade sparandet på 6 100:- kr har också infriats som tänkt. Dessa har som vanligt gått till aktiedepån med 4 000:- kr och resten till sparkontot.
Även lite utdelningar har kommit in, men maj är den "bästa" utdelningsmånaden för mig så det blir trevligt, även kommande månad.

Detta ger följande resultat av ekonomiska läget sista april.

                                31 mar-14                  30 apr-14
Fonder                    59 102,03 kr              59 393,20 kr
Bank konto             94 273,13 kr            116 373,13 kr
Aktieportfölj           113 321,21 kr            133 861,40 kr
                             266 606,37 kr             309 627,73 kr


Det blev även ett inköp av TeliaSonera aktier under gårdagen. Den är nu tredje största innehavet och jag känner mig fullinvesterad i bolaget för tillfället. Ungefär halva försäljningslikviden från AstraZeneca användes, den andra halvan får vänta till ordinarie köp i maj.I portföljen föll H& M  och Skåne-Möllan efter utdelningar. Meda Yara steg på vad som verkar en stark kvartals rapport. ( Har inte hunnit läsa den än). Industrivärden klättrar sakta på uppåt, en förmodad Lundaluppseffekt! Jag skulle gärna fylla på lite här, men nu känns den lite för dyr. Eller är det bara mina gamla lägre GAV som spökar med min hjärna! Det är ett tag till, innan det är dags att ta ställning till inköp i maj. 

Ha en trevlig 1:a maj, själv tänker jag jobba lite. Mest för att demonstrera mot alla demonstranter....alltså demonstrerar jag mot mig själv då? Eller hur blir det nu..?

Upptäckte till min bestörtning att Per Penning har kommit bort från min bloggläsa lista! Hur, när, eller på vilket vis detta har gått till har jag ingen som helst aning om. Ska försöka pilla dit honom igen. Kan det blivit när han ändrade om sin blogg?? 

// Fattigbonddräng




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar