söndag 17 maj 2026

Korkat bolag

Fattigbonddräng tänkte ju skriva lite om det bolag som köptes för vinsten från Silex Microsystems. Ordet vallgrav vill infinna sig, bloggaren Gustav med sina exotiska bolag brukar leta vallgrav för sina bolag och detta bolag har vad Fattigbonddräng kan förstå just vallgrav mot konkurrerande verksamheter. Det är inte bara till att starta upp och sälja det man producerar tämligen omgående. Det tar tid, lång tid att få fram den här produkten. Tid är ju pengar så det är lämpligt att ha det vid start och att inte förvänta sig avkastning på väldigt lång tid. Det är inte riktigt så vårt samhälle funkar idag, med snabba vinster och fokus på expansion.

För att starta upp en sådan här verksamhet behöver du först köpa in lite mark, inte varsomhelst utan det behöver vara på rätt breddgrad dessutom. Sedan behöver du plantera det som ska växa och det ska skötas och vårdas under lång tid, väldigt lång tid. När du väl ska skörda första gången har det passerat tjugofem år. Det är länge för att vänta på avkastning. Dessvärre räknas denna första skörd som jungfrulig och duger inte riktigt till premium segmentet, det är visst för hårt. Sedan är det dags att vänta en tid igen innan nästa skörd men nu bara nio år. Så efter trettiofyra år är det dags för inkomster igen. Fast inte heller denna gång är produkten som bäst och duger inte heller nu till vad vi tänker på när vi hör namnet. Det är först vid tredje skörden alltså fyrtiotre år in i produktionen som det händer grejer och den skördade barken från dessa korkträd når sin bästa kvalitet och man kan som ny korkproducent konkurrera fullt ut med andra korkproducenter. Det känns som vallgrav mot konkurrens i Fattigbonddrängs värld. 

Det korkade bolag som Fattigbonddräng köpte är Portugisiska Corticeiera Amorim SGPA. Korkeken är för övrigt Portugals nationalträd sedan 2011. Fattigbonddräng köpte 100 aktier för 77,88 kr/st efter courtage och växling. De har en utdelning på ca 5% och det sker en gång om året i maj. Börsvärdet är runt 930 miljoner Euro och de har varit verksamma i 155 år, det går ju inte så fort i den här branschen.  De är världens största korkbearbetningskoncern.

Korken i sig är ju ett väldigt mångsidigt material, hälften är luft så den vägen bara 0,16 gram / kubikcentimeter och flyter fint. Den är elastisk, komprimerbar och fjädrande. Kork är ogenomsläpplig tack vare suberinen och ceroiderna i cellväggarna. Den kan åldras utan att försämras. Korken har en termisk, akustisk och vibrationsdämpande isoleringsförmåga. Den beskrivs som hypoallergen, antistatisk och luktfri. Avger inga giftiga gaser vid förbränning och brinner väldigt långsamt och används som brandskydd. Kork är förnybar, återvinningsbar och biologiskt nedbrytbar. 

Det finns mycket kuriosa att läsa om kork på amorim.com/en/cork/curiosities/ vilket inte är en länk för det saknar ju https och www.... Därifrån kan man lätt leta mer information om själva bolaget om man är intresserad.

Fattigbonddräng kan tänka sig att köpa fler aktier i bolaget när han är klar med nuvarande Plan A. I väntan på det är det väl bara till att korka upp eller flyta med strömmen.

Sköt om er. 

//Fattigbonddräng

onsdag 13 maj 2026

Vad nytt?

Så har fler månader kommit och gått. Fattigbonddräng borde förstås uppdaterat dessa med rapporter. Men så har det nu inte blivit. Blogger har inte riktigt velat gå med på inloggning när Fattigbonddräng väl fått loss sina tummar från där de fastnat. Inte heller har läslistan med bloggar som följs uppdaterats, mer än sporadiskt av vem som nu gör det. Fattigbonddräng har fått gå direkt via andra bloggare för att läsa deras alster allt som oftast. När det önskats kommentera har det inte gått att logga in, och när det väl gjort det någon/ra dagar senare känns det inte längre aktuellt. Algoritmen tycker väl att Fattigbonddräng är för passiv och hamnar långt ner på prioriteringslistorna.

Men, vem skulle egentligen vara intresserad av dessa upprepande månadsrapporter som en Fattigbonddräng lyckas haspla ur sig likt en kopiator månad efter månad? Gissningsvis mest Fattigbonddräng själv, och han vet ju redan resultatet. Så vi hoppar över det mesta och konstaterar att sparandet fortsätter, Pigan hjälper till och att plan A oftast gäller. Portföljsidan är uppdaterad likväl som Pigans lön för den som intresserar sig för sånt. Det har smuttats whisky och nivån 2,7 passerades under gårdagen.

Fattigbonddräng anmälde även sitt intresse i en IPO som Avanza gjort reklam för och även bloggaren Utdelningssmålänningen skrev om. Det var bolaget Silex Microsystems. Det kunde vara roligt att prova på, och avsikten var att inte äga för alltid eller ens ett tag, utan göra exit tämligen omgående och göra en fet vinst....
Så hur gick detta lilla experiment? Fattigbonddräng tänkte att de 75 aktier som var minimum att teckna sig för priset 81:- kr / aktie nog var en lagom post. Men misstänkte även att det nog skulle bli lite sug efter aktierna så Fattigbonddräng drog till med att teckna sig för hela 100 aktier, så kanske 75 skulle bli utfallet. Fattigbonddräng befann sig i en ladugård på den stora dagen för tilldelning så först vid hemkomst under eftermiddagen fanns tid för kontroll av eventuell tilldelning. Minsann kl 08:59:50 hade Fattigbonddräng fått några aktier till sitt konto. Hela 60 st för kostnaden av 4 860:- kr. Kul tyckte Fattigbonddräng och tittade efter vad kursen hamnat under dagen. Då blev det ju ännu roligare och Fattigbonddräng tryckte på säljknappen och hela innehavet försvann kl 14:34:53 för 197:- kr/st alltså
11 790,45 kr efter courtage. Nästan 7 tusenlappar på 5,5h är en fin timlön, särskilt när man inte behöver göra mer än några tangenttryckningar på datorn.... Visst det skulle väntats med att säljas kan man se i efterhand den 11 maj var kursen över 350:- kr och igår stängde den på lite över 200:- kr och är nästan tillbaka på Fattigbonddrängs säljkurs. Fattigbonddräng har försökt att gräma sig för att han inte väntade någon dag med att sälja, men det går inte. Känslan av en lyckad affär vill inte ge med sig ändå och trevligt vore det om den som köpte kunde sälja på topp så är vi lika nöjda båda två delad glädje är ju dubbel glädje.

Denna stora vinst (nåja) skulle ju användas till något utanför plan A. Kanske en rent av korkad idé. Fattigbonddräng har länge följt ett bolag som håller på med en verksamhet som även den tar lång tid på sig för att få fram en färdig produkt till försäljning. Tänkte göra ett lite längre bloggavsnitt om detta bolag och dess produkt inom en snar framtid, om jag får logga in igen. Det blev 100 aktier inköpta i bolaget som håller på med produktion av det som har denna kemiska formel C 123 H 182 O 56
Var ni på kemilektionen den dagen eller missade ni den, googla är fusk!!
Fattigbonddräng blir mer och mer fascinerad över processen ju mer han läser och som lantarbetare är det lite intressant att de har världens högst betalda jordbruksarbetare, bara en sån sak.

Det får räcka för denna gång, hoppas kunna logga in för att kommentera hos grannarna igen nu när det verkar funka igen. Investera nu klokt och ta det lugnt och fint med gökottandet som tydligen är på gång

//Fattigbonddräng