fredag 20 mars 2015

Oroas eller köpa mer?

Fattigbonndräng har noterat att allt fler ekonomibloggare har köpt aktier i Kanadensiska NorthWest Healthcareproperties REIT. Då kommer frågan ska man glädjas åt att redan ha en liten post i ett bolag som fler verkar upptäcka värde i. Eller ska man oroas över uppmärksamheten? När aktien gick under nio Kanada dollar var den helt klart intressant, grattis till er som köpte in er eller fyllde på till den nivån. Bolaget har slagit ihop sina verksamheter vilket jag ( precis som bloggaren Gustav ) tycker är ett positivt agerande. Men marknaden reagerade negativt, vilket jag inte ser anledningen till, vad är det jag missat? Även om jag inte grottat ner mig i det allt för djupt, så borde det vara något som oroar marknaden.

Pigan kom på ett hastigt besök och lämnade av månads lönen från ovan nämnda bolag. Det blev 72:57 kronor denna gång. Årets utdelning är därmed 213:07 kronor, inte mycket att leva på om det skulle vara nödvändigt.
När tungsinnet kommer över mig undrar jag om det är någon idé att försöka komma vidare, det känns så trögt med så små månads insättningar. Men mer finns inte att tillgå och mjölkbönderna slutar på löpande band....tungt just nu.

En annan oroande tanke är att revisorn inte bokat tid för genomgång av bokföringen för föregående år. Det var länge sedan den var inlämnad för kontroll så nu kan man fundera på vad för oegentligheter hon kan ha hittat?
Ett nytt Vardia på gång i drängbranschen rent av?....jag våndas!


Nu blir det terapi på vedbacken, lite tjuriga bitar som skall klyvas. Drängen behöver avreagera sig.
//Fattigbonddräng





8 kommentarer:

  1. Sjysst piga, alltså! :)
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo visst är hon är trevlig. Dessutom jobbar hon bara för mig!!
      Sedan är kanske klädseln något opraktisk just vid koskötsel, och jag är tveksam till vad som finns i spannen. Men glad är hon ju i alla fall.
      Trevlig helg på dig med, snart skall ostbågarna fram så något gott att glädja sig åt finns det ju trotts allt;)

      Radera
  2. Fin Piga. Bra tag i spenarna där =)

    Ang NWH
    Verkar lite för bra med den yielden. Trenden är neråt om man kollar in kurvan senaste året/åren. Man brukar få ett slag i magen om man hakar på högavkastare...Det som räddat svenskarna är den stigande kanadensiska dollarn. Jag avvaktar själv..

    Trevlig helg!
    / Börje Lundin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, hon mjölkar marknaden så bra hon bara kan.
      Avkastningen i NWH är "trevlig" och hög. Men det bör den ju vara i en REIT, Sedan kommer man ju inte ifrån risken. Här blir det både en företagsrisk och en valuta risk.
      Det kanske är den nedgående trenden som marknaden ser, som jag missat? Det kanske inte har med hopslagningen att göra alls. Marknadens vägar är inte lätta att förstå för en Fattigbonddräng.
      Jag behåller mina aktier, men köper nog inte mer på ett tag.
      Tack för din kommentar och ha trevlig fortsatt helg.

      Radera
    2. Har alltid uppskattat en mjölkpiga som väl kan utföra sitt arbete.

      Det kan emellanåt kännas trögt och motigt när det gäller att bygga värden. Men det gäller att hålla i och någorlunda tro på det man gör.
      För tio år sedan hade jag fyrtiotusen i aktievärde, idag är det mer än trettio gånger mer i värde och det har inte skett på grund utav av några extremt lysande affärer.

      Många misstag har gjorts under tiden och några mer goda investeringar har inträffat men det är i huvudsak genom återinvesteringar och sparande i stabila företag med aktieutdelning som har skapat värdetillväxten.

      Samt att tiden har varit en god vän.

      Mvh
      RB

      Radera
    3. RB
      Det känns trögt just nu, men det piggar upp att höra om erfarenheter som din resa ger prov på. Jag önskar jag kunde sätta av så mycket mera bara för att öka farten. Eller haft förstånd att starta redan i ungdomsåren, men redan då var jag inte så klok och det har knappat ändras sedan dess är jag rädd ;). Men det får gå ändå på något vis.
      Tack för kommentaren och att du hälsar på.


      Radera
  3. Hej! Det jag tror oroar marknaden ang Northwest är helt enkelt att det anses som högre risk med investeringar på "exotiska" marknader som Brasilien och Australien. Men de har superlånga kontrakt och inflationssäkrade hyror åtminstone i Brasilien, så jag förstår inte riktigt reaktionen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gustav.
      Tack för de tankegångarna, det kan ju förklara en del av marknadens reaktion. Jag är som du frågande till reaktionen, själv hade jag nästan väntat stigande aktiekurs, så fel jag har och så ofta :)
      Jag är dåligt insatt i den delen av bolaget som ligger utanför Kanada, men det kändes ändå bra med sammanslagningen. Känner att jag behöver gräva djupare innan jag köper mer och att jag vill se vilka eventuella synergieffekter hopslagningen kan få.
      Roligt att du hälsade på!

      Radera