lördag 26 juli 2014

Uppskattning på jobbet


Flagg dag
Fattigbonddräng jobbar en hel del helger. Detta gör han inte enbart för att det ger lite extra lön i form av helgersättning. Även om det är roligare att skriva ut fakturan då. Utan även för att bönderna gärna vill vara lediga när familjemedlemmar och vänner är det.
Denna helg är en typisk jobb helg för Fattigbonddräng. Så när han kom körande förbi bonnahuset i sin flådiga bil av årsmodell tidigt 2000 tal. Såg han att lantbrukaren hade hissat flaggan i ren glädje över att avbytaren var på väg. Inte för att det stannar vid det utan hela familjen bonde hade dagen till ära klätt upp sig sommarfina och stod i trädgården och vinkade glatt och välkomnande till drängen. Kan man bli mer välkommen till jobbet? Jajamen, det kunde man! De hade även bjudit in släkt, vänner och bekanta. enbart för att alla skulle kunna stå och vinka avbytardrängen välkommen, när han skulle rumstera runt med gårdens djur. Alla uppklädda till tänderna.....jodå, det skymtade någon tandställning hos några av de unga vuxna.
Det kan tyckas att det kunde räcka med att hissa flaggan i det vackra sommarvädret, och handen på hjärtat det tycker nog Fatttigbonddräng med. Även om resten av arrangemanget var trevligt och vackert tänkt av dem. Vid närmare eftertanke så är det faktiskt ganska ofta lantbrukarna hissar flaggan när Fattigbonddräng kommer, till och med mitt i veckan ibland. Så det är alltså tradition. en gång ingen gång, två gånger så är det  tradition.

Att det sedan råkar vara så att slumpens oförutsedda synkronisitet är framme, och att det visar sig att någon på gården fyller år, det hålls bröllop,dop,konfirmation,examen eller annat jippo samma dag. Kan ju inte förringa glädjen som dessa människor visar över att Fattigbonddräng kommer.
Det borde helt enkelt införas en ny flaggdag i almanackan. De lantbrukare som har avbytare flaggar. En mycket trevlig och uppskattad tradition av dräng & pig skrået.

Flaggas det för er på era jobb också?
// Fattigbonddräng

2 kommentarer:

  1. Härligt och kul inlägg men vilket antiklimax! ;) Håller med om att bonden alltid borde flagga när avbytaren kommer liksom det flaggas varje gång kungen är närvarande på Kungliga slottet i Gamla Stan.

    För mig flaggas det varje födelsedag i hela Sverige sedan jag föddes. Det flaggas och firas då för mig i många andra länder också. Men en arbetsdag? Då är det snarare antiflaggning, då min närvaro påminner arbetsgivaren om en ovälkommen extrautgift och om att ordinarie personal inte pallar att vara i den miljön (skolan) en månad i sträck utan att bli sjuk. Men eleverna kan "flagga" med det är lömsk, bedräglig flagg, ju ivrigare glädje desto hårdare arbetshandskar krävs...

    Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken känsla, att få hela länder att flagga när man fyller år. Jag är hedrad av bara gårdsvis flaggning. Men man kan inte vara värst på allt, i mitt fall inte på något. Men jag trivs ändå, eller kanske just därför.Skolvärlden har jag aldrig förstått mig på, kanske därför jag inte studerat mer än tvunget.

      Radera