tisdag 19 april 2022

Att få besök - är ibland som förhjort...

 Det finns väl inte någon som direkt har för vana att springa ner dörren hos Fattigbonddrängs. Men detta lilla gäng brukar med oregelbundna intervall hälsa på för att kontrollera läget.


De är väl inte särskilt villiga till att umgås och chilla, utan är mest intresserade över att se hur det står till med diverse odlingar och om något kan finnas som kan duga till kvällsmat. Här ovan börjar de bli lite väl närgångna mot vinbärsbuskarna.... men de har ännu inga blad som går att tugga i sig, så titta ni.

 Det är ju trevligt att få uppskattning för de odlingsförsök som vi gör, men när eller om de kommer för nära hallonplantorna så händer det att Fattigbonddräng lite diskret försöker påpeka för dessa objudna, men ändå trevliga gäster att det som serveras fritt och i obegränsad mängd är gräs. 

Det är vid dessa tillfällen de börjar tycka att värdparet tappat all finess och de drar sig tillbaka mot skogskanten. Kvällens besök bestod av tretton stycken snyggingar. fast något gruppfoto med mobilen ville de inte veta av. Utan det fick bli lite spridda tagningar när de släppte garden lite grann. Men de ger i alla fall en bättre kvällsunderhållning än televisionsapparatens alla såpor och annat elände den sänder ut.

Det ska bli spännande att se om om någon hare vill förära oss en ny lille skutt i år?

God kväll på er.
//Fattigbonddräng

7 kommentarer:

  1. Fina bilder!

    Är det kanske här vi finner svaret på mysteriet om varför ostbågsodlingen aldrig tagit sig?

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Egon!
      Det ligger nog i farans riktning att de är skyldiga, man ska inte låta sig luras av ett oskyldigt gulligt utseende.

      Mvh
      //Fattigbonddräng

      Radera
  2. Ser ut som Dovhindar men jag kan ha fel? Ja bor man nära naturen så får man kallt räkna med besök av de vilda en o annan gång. Vid Torpet har jag lärt mig detta den dyra vägen :-)

    Mvh // PP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej PP!
      Ja det är dovhjortar, de där djuren har ju lite andra vanor och önskemål än vad vi människor alltid uppskattar.
      Tänkte sätta upp en skylt med favoritreceptet på hjortstek, som viltskrämma. Överträdelse kan innebära verkanseld och inget mesigt saft och bullar som blivit norm i landet.
      Ska bara kolla jakttidstabellen, tror att jakttiden är över nu när förlossningstider snart väntar. Men Fattigbonddräng glömmer inte en oförrätt så lätt...
      Mvh
      //Fattigbonddräng

      Radera
    2. Ha ha,du är för rolig! :-)
      Jo läskunnigheten hos skandinaviska dovhjortar är visst bland de högsta i världen.
      Jag har flera gånger gått i samma tankar att de facto plocka fram någon av bössorna och desimera både hare och rådjur som gärna knaprar sönder mina träd av allehanda slag inköpta på handelsträdgård. Jag köpte ett bigaråträd för 800 spänn för några år sedan. gärdade med 1.5m högt nät för att djursäkra. När jag 14 dagar senare besökte min "datja" så såg mitt körsbärsträd ut som en kaktus! Då hade Älgen varit framme och fullständigt demolerat trädet. Det stack bara ut små korta kvistar. Det tog tre år innan det repade sig och började påminna om ett träd igen. Som för att verkligen tacka för måltiden så låg det högar med älgskit lite här. En stark påminnelse att det är jag som är på deras hemmaplan inte tvärt om.

      Mvh / Mr:30-06 alias PP

      Radera
  3. Intressant hur de alla tycks titta åt olika håll.

    Harar är de enda jag ser nära där jag bor. Jag har en grannhund som berättar för kvarteret när det är en hare i omgivningen så vi borde ha tid att att fly om de kommer för nära.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Daniel!
      Ja, de är vaksamma som tusan.
      Är ni sådana räddharar så är det ju tryggt med en vakthund!
      Mvh
      //Fattigbonddräng

      Radera