måndag 31 augusti 2015

Tigger tiggarna till sig mitt jobb?

Ett dygns camping enligt allemansrätten
OBS! Gäller endast Svensk medborgare.
Misstänker att de flesta har träffat på fenomenet med tiggare utanför affärer, gallerior, gathörn, stationer, parker och andra platser där mycket folk är i rörelse. Det hör liksom till gatubilden på något vis numera. En del tycker att man skall ge pengar till dessa människor, andra tycker motsatsen.

Oaktat vilket, så har till och med en del lokalpolitiker börjat försöka hitta kreativa lösningar på detta som många tycker är ett problem. Antalet förslag är nog uppe i lika många som det finns politiker, några sämre än andra men någon idé är kanske nästan genomtänkt. Dock inte denna.

Fattigbonddräng har inte lösningen på det här. Problemet jag ser är de läger de bygger upp och den nerskräpning dessa ofta medför och ingreppen i naturen långt utanför allemansrättens ramar. Men en artikel i en tidning fångade mitt intresse för en stund. (Har sökt igenom "hela" internet efter den igen, men den har gått och gömt sig. Eller blivit bortplockad.) Någon eller möjligen några lokala (s) politiker i en kommun hade med gemensamma kraftansträngningar tänkt ut att lösningen är att lantbrukarna skulle få anställa dessa migranter ( tror jag det heter för att vara politiskt korrekt.) till subventionerade kostnader. Dessa subventioner skulle givetvis staten eller kommunerna täcka upp för. Jättebra politikerer nu har ni löst detta problem, nu behöver ingen tigga mer någonsin, eller hur?
De flesta av våra migranter kommer vad Fattigbonddräng har förstått från landet Rumänien, de flesta rent av alla verkar vara Romer. Hur många som bor där har jag inte en gissning på, men ganska många tror jag.
Att lantbrukarna plötsligt skulle behöva anställa ganska många arbetare just nu, om än till rabatterat pris. Verkar inte så sannolikt när lönsamheten slår hårt över hela näringen. Om det inte är för att göra sig av med befintlig arbetskraft och ersätta den med ny och billig!

Jo, jag vet jag är partisk i målet. Men jag vill gärna backa bandet lite till det glada 80 och 90 talet. Då fanns det ett företag som hette Lantbrukets avbytartjänst och tillhandahöll diverse tjänster till lantbrukarna. I huvudsak avbytartjänster i djurstallar vid sjuk och olycksfall, semestrar, födslar och dödslar. Eller bara ledighet för att umgås med familjen eller delta i föreningslivet. Dessa tjänster var subventionerade av skattemedel med upp till 50%. För att upprätthålla djurskyddsvärden, livsmedelsförsörjning etc.  Lite som ett tack till lantbruket för att de skapade en hel del jobb och sysselsättning i landet, varav många på landsbygden vilket genererade pengar tillbaka till statskassan.
Den dåvarande socialdemokratiska regeringen hittade denna post i finanserna och den beslutade man att ta bort, minns inte året men det är länge sedan nu. För det här skapade ju inga riktiga jobb, utan var bara ett sätt för bönder att få billig arbetskraft. Det var vid denna tid som Polen började skicka svart arbetskraft till Sverige i allt större omfattning och många hamnade i lantbruket.... Så ganska snart fick Fattigbonddräng se över hälften av arbetskamraterna försvinna ut i arbetslösheten. Numera är spillrorna av avbytartjänsten övertagna av husdjursföreningar och privata aktörer som Fattigbonddräng.

Nu skall jag göra eventuella läsare förvånade. Jag tycker att det var rätt att ta bort subventionerna på dessa arbete. Det är ett av få beslut tagna av en socialdemokratisk regering som jag tycker är rätt och riktigt, och jag står bakom det till 100%, det är många % det. Även om deras argument inte var så genomtänkt. Diskuterade saken med en socialdemokratisk politiker i byn, Jag funderar fortfarande på  om hon sett en ko eller gjort ett besök utanför asfaltskanten,
Bidrag är inte ett bra sätt att skapa arbeten eller driva företag. Det håller ett tag, när bidragen minskar eller dras in försvinner jobben eller företaget går i k.k. För att snart uppstå igen med ny ägare med nya bidrag och så går det runt en liten stund.....Sossarna är ju annars världsledande på att skapa konstlade arbeten eller döpa om olika bidragsvarianter till att ingå i sysselsättningsstatistiken. Men för en gångs skull tog de bort en bidragsvariant, förmodligen för att de inte skapat den helt själva???

Att socialdemokraterna nu vill införa en ny lönesubvention för lantbruket, kunde möjligen vara en åtgärd för det tillstånd lantbruket befinner sig i. Men så är det ju inte tänkt, bidraget skall endast gälla om man anställer någon som inte är svensk medborgare. Det måste vara migranter alltså enbart utländska medborgare förmodligen från Rumänien kan anställas för att få del av dessa skattemedel..... förvånad någon?

Fattigbonddräng undrar lite försynt när den där statsministern skall börja skapa alla arbetstillfällen som behövs för svenska medborgare om han nu tänkt sig presentera siffror på Europas lägsta arbetslöshet. Mycket spännande är det med tanke på att vi blir så många fler i landet för vart år som går. Det borde därmed behövas fler jobb årligen för att klara statistiken, väl?
Fattigbonddräng har ett litet tips till herr statsministern på bästa socialdemokratiska manér. Uppgradera socialbidragstagare, förlåt jag menar försörjningsstöds mottagning till ett yrke. Det skulle lösa det statistiska problemet tämligen omgående. Därmed kan han stoltsera med att han lyckats hålla åtminstone ett vallöfte. Inte många politiker som lyckats med det minsann.

Trevlig måndag på er!
Ja, jag ska skärpa mig, det blir privatekonomi nästa gång!
//Fattigbonddräng.

6 kommentarer:

  1. Äh, du behöver inte skärpa dig! Åtminstone jag gillar de här inläggen som lyfter blicken lite.

    Man måste vara både dum och röd för att slå undan benen för skattebetalande arbetare och ersätta det med bidragsfinansierad sysselsättning. Det är som vanligt när man diskuterar med någon på vänsterkanten, allt till alla ska det vara, utan någon tanke på konsekvenser. "Staten får betala!" brölar de, när man undrar var pengarna ska komma ifrån. "Men var kommer statens pengar ifrån?" frågar man försynt, bara för att mötas av en tom, genuint oförstående blick.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!!
      Skönt att man inte är ensam att undra.... vad ska dom göra när andras pengar är slut, företagen borta och kan inte beskattas mer?
      SMS lån så klart! Ser framför mig vänster regeringen i lyxfällan på bästa sändningstid.

      Radera
  2. Jag älskar dina samhällskritiska inlägg men det visste du ju redan :)
    Och de handlar ju, indirekt, om privatekonomi de också. Alla tokerier som hittas på spiller ju över på oss skattebetalare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var roligt att höra. tackar för det.
      Du har rätt i att den där politiken ger ju ekonomiska följder för både privatekonomin, företagen och landet som helhet. Tyvärr vill jag nog påstå, för jag är inte imponerad av vad de ställt till med hittills.

      Radera
  3. Helt lysande skrivet. Nu skall även ovan nämnd journalist starta ett bemanningsföretag för att de är lättare med de anställda.

    SvaraRadera