fredag 4 december 2020

Ekonomiska läget


 Fattigbonddräng har ju hållit sig borta från bloggandet en tid, så några avslöjanden om den ekonomiska utvecklingen har inte dokumenterats så noga på bloggen. Det är ju ändå tänkt att detta ska vara en ekonomisk blogg som förhoppningsvis kan inspirera någon annan fattig löneslav att börja se över de egna möjligheterna till ett tryggare ekonomiskt liv. Kan en Fattigbonddräng skrapa ihop en liten peng, så kan en fattig vad som helst göra det samma.

Fattigbonddräng sparar 8 500:- kr i månaden, vilket motsvarar ungefär 50% av uttagen lön och arvode. Hela sparpengen har gått till aktieköp och sparkontot har fått stå still runt 100 000:- kr nivån. Efter ett pannbyte och en vattenskada i den Fattigbonddrängska stugan så har det naggats en hel del på denna buffert. Som husägare är det lämpligt att ha ett konto, eller en viss del av sitt sparande som en liten reparations och underhålls buffert. Med detta sagt så kommer det att lite smått att fyllas på i denna del av bufferten under nästkommande år. Det har även införskaffats en kreditlina till en av portföljerna. Det finns flera anledningar till det. men de starkaste är nyfikenhet hur det funkar. Men även större möjlighet till aktieköp när intressant tillfälle uppenbarar sig och den ordinarie kassan redan är förbrukad. Tanken är att aldrig överskrida den med mer än att räntekostnaden är noll.

Juli månad var det som redovisades senast här på bloggen, sedan dess har de månadsvisa resultaten blivit som det blev enligt bilden nedan.


Den lilla Kinesiska fonden såldes under november med några hundralappar som vinst. Bankkontona är det som det är med, väldigt skönt att ha när de behövs. Utan en buffert skulle Fattigbonddräng precis som så många andra, behövt stå med mössan i hand hos banken och tigga om att få höja belåningen på fastigheten. Det är väldigt mycket enklare med egna pengar, den tryggheten går inte att övervärdera. Aktieportföljen har presterat bra den senaste tiden och en ny whiskynivå passerades i november. Trevligt och gott!!

Nu har Fattigbonddräng även stoppat insättningarna till portföljerna hos Avanza. Dessa har i stället i sin helhet styrts över till gammelbanken Swedbank från årsskiftet. Avanza verkar halka efter i kundservice allt mer nu, och de gamla bankerna verkar komma i fatt och förbi inom område efter område. Har skickat frågor till Avanza för två dagar sedan, men fortfarande inget svar. Inget är som väntans tider, men det känns onödigt att ta så lång tid att få svar på mejl. Avanzaportföljerna får nöja sig med utdelningar och kreditlinan en tid framöver. Nordnet kanske kan vara ett alternativ, finns någon med erfarenhet av dem? Så kom gärna med positiva eller negativa intryck om dem.

Det får räcka med uppdatering för detta nu, köp och utdelningar under dessa månader får bli ett annat inlägg.

I dag är det fredag, och kvällen fylls med ostbågar och något gott drickbart till det. Krama nu om varandra ordentligt om ni törs i denna skräckens tidevarv, 

//Fattigbonddräng


onsdag 2 december 2020

Fattigbonddräng in i skuldträsket


 Det var ju länge sedan Fattigbonddräng hade något nytt att skriva om, men nu har han blivit allt mer nyfiken på att lära sig hur det där med belåning av portföljen fungerar. Det bästa sättet att lära sig något är allt som oftast att prova på. Lite som att lära sig att cykla, det kvittar nog hur mycket man läser teorin om fysikens lagar över cyklingskonsten. Det är likväl först när man hoppar upp på det där fordonet och trampar på och försöker hålla balansen som förmågan att kunna cykla infinner sig på riktigt och man förstår hur det är att cykla. efter de första vingliga turerna så tilltar färdigheterna allt mer, snart behöver man inte ens tänka på hur man gör, utan man bara cyklar på.

Så med denna grundfilosofi i tankarna, så har Fattigbonddräng alltså skuldsatt sig ännu mer, genom att ansöka och blivit beviljad kredit hos Avanza. Tanken är att aldrig låna en större summa än att räntekostnaden förblir 0%. Tidigare skuldberg har ju bestått av bolån. men framöver finns alltså även en kreditlina att tillgå.

Lära genom handling var det som sagt. Fattigbonddräng tyckte att tillfälle uppenbarade sig för att använda denna nya möjlighet. Några aktier köptes in och krediten aktiverades. Två minuter senare så såldes samma aktier då de tagit ett rejält skutt uppåt på värdeskalan. Så Fattigbonddräng var skuldsatt under två minuter och tjänade några hundralappar på lånade "gratis" pengar. Givetvis tjänade även Avanza några kronor på att låna ut dessa pengar till någon annan som faktiskt tar hela risken med själva affären. Ett faktum man inte ska glömma bort, som hela deras affärsidé bygger på med "gratis" utlåning. Så nu gäller det att använda dessa lånade pengar med förnuft, så man inte blir stående med Svarte-Petter när den stora damen sjunger.

Ett oväntat fenomen, eller vad det ska kallas för är att det nu även finns en ny rad på kontosammandraget. Plötsligt står det intjänad ränta 0,71 kr. Finns det någon mer erfaren skuldträl som vet hur det kan ha uppstått? Den informationen skulle tacksamt tas emot av en skuldnovis. Finns det alltså även en möjlighet att tjäna in ränta på pengar man lånat till 0% ränta? Det verkar lite för bra för att vara sant, så förmodligen är det inte så det gått till. Men hur har dessa 71 ören uppstått under två minuters skuldsättning av kontot? Tänk vad pengar det kan bli om man lånar länge.....   typ 21,30 kr i timmen!!

Någon form av avstämning över gjorda aktieköp och fådda utdelningar ska plitas ihop av Fattigbonddräng. Så får vi se om någon orkar läsa det. Det mesta har rullat på som det brukar vad sparandet anbelangar, och portföljen har uppdaterats månadsvis så viss repetition kan uppstå...

Det har varit lite strul med att kunna se och skriva ut notor från Avanza under några månader, Finns det fler som drabbats av detta, eller är det ett enskilt fenomen? Hos Gammelbanken Swedbank kan man skriva ut notan så fort affären gått igenom. Avanza i bästa fall dagen efter men just nu inte ens det. 1-0 till Swedbank. Dessutom gratis courtage, upp till ett innehav av 100 000:- kr! Det ger ytterligare ett halvt poäng 1,5-0 till Gammelbanken!!

Ta hand om er och dem som står er nära, men var inte rädda! Rädda människor är så lätta att styra av de som bestämmer och det brukar ju aldrig sluta väl.

//Fattigbonddräng

söndag 23 augusti 2020

Vara beredd

 Det är inte så dumt att vara beredd på att tråkiga saker händer ibland. Med en buffert och lite pengar på något konto så kan man ju alltid lösa ganska så många problem utmaningar. Det finns ju många saker som går att köpa för pengar, när de gamla trilskas eller havererar fullständigt. De flesta av oss som intresserar sig för sin ekonomi, har ju oftast även lite pengar på något buffertkonto som snabbt kan tillgripas och allt stoppas inte in på aktiekonton, så även hos Fattigbonddräng.

Men alla utmaningar som vi ställs inför går inte att lösa med några transaktioner. Som det faktum att Fattigbonddräng vaknade upp på lördagsmorgonen och huset var strömlöst. På landsbygden är detta inte jätteovanligt, särskilt inte under höst och vinter när träden lättare ramlar omkull för vinden eller den  tyngande snön. Detta fenomen med strömavbrott kommer att vara allt vanligare i våra sydliga delar av landet sedan flumpartiet börjat få styra över energipolitiken. Så var beredd, även i mer bebodda trakter och under hela året.

Så det gäller att vara förberedd, även på händelser som inte bara löses med pengar direkt. Så för att lyckas med frukostbestyren hämtades gasolköket in, kaffe och te kokades med det preppade vattnet, och herr och fru Bonddräng inmundigade sin frukost. Lyssnandes på den vevladdande  radioapparaten, som går att ha som ficklampa, vanlig lampa, mobil och dator laddare m.m. Jo det går att lyssna på radio också och sända S.O.S.  signaler vid svårare nödläge. Något nödläge var det naturligtvis inte frågan om, men att kunna ta del av eventuella meddelanden om orsaken till tingens varande kan vara lugnande vid en krissituation, även om man inte kan göra ett endaste dugg åt det själv. Bara vetskapen om vad som sker, och vilka eventuella åtgärder man kan behöva vidta själv är bra information och kan vara lugnande för många. 

När väl frukostbestyren var avklarade, så var strömsituationen fortfarande olöst. Så det blev att veva lite på radion, solcellerna gjorde ingen nytta då solen inte ville lysa och hjälpa till med laddningen. Några meddelanden om varför strömmen var frånvarande gick inte ut på radion, men melodikrysset gick igång. Så det blev en gemensam stund vid köksbordet, medans vi med våra gemensamma musikaliska kunskaper löste detta kryss. Det var inte så dumt att vara lite förberedd, nästan lite trevligt. Även om det inte riktigt passar sig till frukost så började tankarna nästan gå till att plocka fram vindruvor och en flaska Preparatus Supervivet. Som författaren och bloggaren Lars Wilderäng (Cornucopia) är skyldig till att ha hittat på. Men just då så kom strömmen tillbaka igen och läget var återigen normaliserat, kanske inte i landet men på strömfronten i den Fattigbonddrängska stugan. Så det får bli förlängd lagringstid på vinet, men vindruvorna är väl färskvara?

Är du beredd? En prepper light likt Fattigbonddräng eller förbereder ni med kompletta lager för ett år och nedgrävd strålningssäker bunker? Eller är det offerkoftan på och "någon annan" som ska lösa just dina problem?

Fortsatt god helg på er!
//Fattigbonddräng

lördag 8 augusti 2020

Månadsrapport Juli-20

 

Tiden går sakta, men åren går fort var det någon som sa till Fattigbonddräng nyligen. Det kan ju ligga något i det även om Fattigbonddräng själv tycker att både tiden och åren bara flyger fram och förbi i ett allt mer ökande tempo. Om några år hinner man väl inte stiga upp på morgonen förrän det är dags att gå och lägga sig igen, för en välförtjänt nattvila....

Så det är redan hög tid att försöka få ihop en månadsrapport över de Fattigbonddrängska ekonomiska förehavandena under juli och året är fortfarande 2020.

Det sparas på som vanligt i portföljerna, det köps aktier, flyttas mellan depåer och det tas emot utdelningar. Så inget nytt att rapportera på den fronten.


Månadens inköp blev dessa:

2020-07-03    25 st Telenor              för     3 440:- kr

2020-07-03    85 st Swedbank A      för   10 540:- kr

2020-07-20    75 st Sampo             för   25 923,55 kr  

2020-07-21  100 st Moment Group för         260:- kr

Sampo aktierna är en flytt från vanlig depå till ISK. Så de får ett nytt GAV och gamla utdelningar nollas, och överförs till raden avnoterat,sålt,flyttat bytt. Flytten genererade en förlust på 4 316:- kr. Vilket läggs in i minnesbanken för att plockas fram till deklarationen.

Pigan lyckades göra sin bästa juli månad sedan start. Mycket tack vare att Norska Aker beslutade att dela ut pengar till sina ägare. Även Scatec Solar har fattat samma beslut, och dessa pengar kommer nu i augusti!

Pigans lön blev 3 692,40 kr för månaden. En fördel med att inte bara ha svenska aktier i depån är att undgå den politiska risk som innehav i Svenska bolag utgör 😷.

Så här blev Pigans resultat

2020-07-10  Glaxo             91,42 kr

2020-07-16  NWH UN    165,29 kr

2020-07-30 Aker           3 382,91 kr

2020-07-30 Lekportf          19,13 kr

2020-07-31 Qliro ränta       33,65 kr

Det är alltid trevligt med passiva inkomster, även om de "bara" används till aktieköp. Inget dekadent leverne här på länge, vilket osökt för tankarna till hur bloggaren Chansa mest har det i sitt nya liv som emigrant till främmande land. Det skulle vara trevligt med ett uppdaterande inlägg därifrån snart. Så vi andra vet vad som väntar på andra sidan...

Det ekonomiska läget i en Fattigbonddrängs liv ser därmed ut på detta vis


                                   31 Maj-20                      30 juni-20                     31 juli-20

Fonder                       2 095,00 kr                 4 268,00 kr                     4 304,00 kr
Bank kont              103 569,96 kr             103 603,58 kr                 103 637,23 kr
Aktieportfölj           871 326,72 kr             911 813,19 kr                  937 397,18 kr     
Kapital 1                976 991,68 kr          1 019 684,77 kr              1 045 338,41 kr

En liten ökning är det, det går sakta åt rätt håll. Men det är fortfarande ett tapp på ca 150 tusen kronor sedan portföljen var på ATH. Detta trots att de vanliga insättningarna, extra insättning och en del utdelningar har tillkommit under tiden. Men man ska ju inte gråta över spilld mjölk, så då gör Fattigbonddräng inte det. En miljon kan ju ändå vara en bra grund att ha, när den ändå finns där. Det har även börjat komma lite ränteinkomster från den tiotusenlapp som på prov överfördes till Lendify. Denna peng redovisas ingen stans, utan är bara ett nyfiket experimenterande från Fattigbonddrängs sida, mest för att se och lära. Inget som det räknas med att vara någon direkt lönande investering, även om det diversifierar något.

Då kan Juli skrivas in i historieböckerna och vi går vidare på vår resa. Även Fattigbonddrängs semester är nu historia, alla sex dagarna är förbrukade och livet har återgått till mer vanliga rutiner. Det känns ändå tryggast och bekant på något vis 😀.

Alla tillönskas välgång i den ekonomiska djungeln, sitt varande och sina göranden  .

//Fattigbonddräng

söndag 19 juli 2020

En Fattigbonddräng fyller 90 År!!

Det är många år det.... Så Fattigbonddräng vill gärna vara med och gratulera på denna stora dag. Det är inte Fattigbonddräng själv, utan en förre detta Fattigbonddräng som ska firas.
Nu är förvisso, kanske inte denna aktieintresserade ekonom varken fattig eller bonddräng längre, men han har varit.  Så det ger ju lite hopp för alla oss andra, som Fattigbonddräng själv att det går att förbättra sin situation till det bättre om man väl bestämmer sig för det.
Trots sina 90 år, så verkar han följa börsen och sysslar med aktier dagligen.
Fattigbonddräng själv hoppas han får uppleva denna höga ålder, vara tillräckligt klar i knoppen för att fortsätta att klura ut det där med hur man ska göra med de där aktierna..... någon gång borde ju polletten trilla ner.
I väntan på det så jobbas det vidare på det där med ålder, men gärna i långsammare takt än den hastighet som dagarna rinner förbi just nu.

En icke länk till reportage om jubilaren.

Inspirerande med människor som tar eget ansvar för sin framtid, har en idé och lyckas förverkliga den! Stort grattis Nils-Åke och inte bara för dina 90 år, utan också till resan du gjort längs med vägen!!


Hipp hipp hurra!
//Fattigbonddräng

torsdag 9 juli 2020

Juni rapporten

Så var halva året avklarat, det går fort även när man inte har så roligt.
För även om det står en ny värmepump på plats och hänger ett nytt aggregat av något slag i taket så har lyckan som detta ger dämpats något. Morgonen efter installationen upptäcktes nämligen en liten mängd vatten, som måste komma någonstans ifrån. Värmepumpen misstänktes inledningsvis men inget läckage gick att finna. Vatten torkades upp och något som såg ut som kondens på en av vattenledningarna syntes, precis i en nittiograders böj som leder röret ner i trossbotten.... ett litet, så litet så det nästan inte finns hål fanns på baksidan av denna böj. Det droppade inte, det bara fuktades fram. Men det hade nog hållit på med denna verksamhet ett bra tag.
Detta är det enda stället i den Fattigbonddrängska stugan som en vattenledning går ner i golvet. Alla andra ledningar är synliga eller är dragna på vinden. Ett läckage här skulle upptäckas nästan genast. Så givetvis var det på sämsta tänkbara ställe som det nu fuktade fram vatten, och ner i trossbotten.

Fattigbonddräng fick alltså återigen ringa en vanlig människa med ett vanligt jobb för att först byta ut denna daggande böj. Sedan bege sig ner i krypgrunden för att inspektera hur långt detta vatten spridit sig. Riva ner och plocka bort allt som var blött och så ringa försäkringsbolaget.
Även en besiktningsman har alltså nu krupit omkring under Fattigbonddrängs hus och tittat på eländet. Eller det är kanske inte så omfattande, det mesta har droppat igenom och ner i gruset. Men det för ändå med sig en väldig massa arbeten, då det förutom ersätta det blöta och bortrivna spånskivor och isolering, även behöver bytas ytskikt i själva tvättstugan/grovkök eller vad man vill kalla det. Då måste allt plockas ut därifrån. Värmepump, Tvättmaskin, Kylskåp som används till Honungsförråd av fru Fattigbonddräng, hydropressen till vattenanläggningen, manöverpanel till larmet, tvättbänk, väggfasta skåp samt hyllor, klädhängare och så vidare, det är nog bara mackapären som hänger i taket som inte behöver plockas ner igen. Så nu väntas bara på information om när det kan tänkas komma några människor med vanliga jobb och ta i tu med denna lilla reparation, det var visst semestertider för vanlig folk också. Men det är ju ingen brådska än, hopps bara på att det inte blir allt för långt fram mot höst/vinter för det kan vara lite tråkigt utan vatten och värme i huset när det blir kallare och allt måste stängas av.
Fattigbonddräng är just nu väldigt tacksam över att värmepumpen behövde bytas, denna läcka hade förmodligen fått hålla på ett bra tag till helt oupptäckt annars. Då kunde skadorna blivit än mycket mer omfattande. Lite tur i oturen ändå.

De ekonomiska förehavandena är lite mer som vanligt.
Det har puttats in 8 600:- kronor,  och Pigans lön blev 1 264,96 kronor. En löneökning på 1 098,22 kr från juni-19 ovanligt i dessa Corona tider men det är tack vare nya bolag i portföljen.

Givetvis har de mesta av dessa pengar används, likviden från en försäljning av Swedencare som givetvis såldes av för tidigt, hanns inte sättas sprätt på förrän nu i juli, men en vinst är ändå en vinst.

Så här blev månadens inköp:

2020-06-03    40 st Swedbank A         5 033:- kr
2020-06-04    20 st Swedencare          1 740:- kr
2020-06-04             kinafond               2 000:- kr
2020-06-08    25 st Telenor                 3 743:- kr
2020-06-11    15 st  Swedbank A        1 920:- kr
2020-06-18    15 st NWH UN             1 128:- kr
2020-06-26   100 st Moment Group      280:- kr

Sålt
2020-06-25  70 st Swedencare            7 350:- kr 

Pigans lön i juni
2020-06-12      Sampo        825,30 kr
2020-06-15      Aperam      241,80 kr
2020-06-16      NWH UN   164,24 kr
2020-06-30      Ränta           33,62 kr

Det blev enbart påfyllningar i befintliga bolag, det tittas givetvis på några andra kandidater men som vanligt tar det tid för Fattigbonddräng att bestämma sig. Det är olika däckfabrikanter som just nu tilldrar sig ett visst intresse, det är mycket som rullar på vägarna, åkrarna, skogarna och nästan överallt på och under jorden. Däck slits, och måste förr eller senare bytas ut även om man inte bränner däck som verkar populärt i vissa kretsar.

Juni jämfört med tidigare månader ser ut så här i siffror

                                30 April-20                       31 Maj-20                      30 juni-20
Fonder                      2 204,00 kr                       2 095,00 kr                  4 268,00 kr
Bank kont               83  536,34 kr                   103 569,96 kr             103 603,58 kr
Aktieportfölj           811 055,77 kr                    871 326,72 kr             911 813,19 kr
Kapital 1                896 796,11 kr                    976 991,68 kr          1 019 684,77 kr

Sjusiffrigt på nedersta raden igen, trevligt även om det är en bra bit kvar tills portföljen är i kapp ATH. Uppmärksamma läsare noterar att trots en utgift på över hundratusen kronor för utbyte av värmepump etc, så ökar bankkontona något i värde. Detta för att det fanns kapital i Fattigbonddrängs företag som naggades på i stället. Fattigbonddräng brukar buffra upp lite som företagare, för att lättare klara en period med mindre jobb eller att ta ut som lön något eller några år när arbetslivet har avslutats. För att slippa ta av de "egna" medlen de första man gör som pensionist. Så då vet ni det.
Men Fattigbonddräng killgissar att det kommer nallas även på de egna pengarna när renoveringen av tvättstugan ska betalas, försäkringen kommer inte täcka så mycket när stugan är så gammal +30 år...

Så. då har vi klarat av juni, det ska säkert även gå att klara av juli och resten av året även om vi inte vet hur det ska göras än. Kommer tid kommer råd, Så det har vi säkert råd med.

Under juni har Fattigbonddräng även börjat följa en ny blogg, bloggen är ju inte ny men för....ni fattar.
Det är bloggaren Jenny Piper som skriver om politik. nyheter och sånt. Hon är om möjligt minst lika kritisk till de styrande som Fattigbonddräng och väldigt insatt i hur dagens samhälle ser ut och vilket håll det verkar utvecklas till (mot?) Politik och ekonomi är väldigt sammanflätat, så är man intresserad av det ena kan det vara bra att titta lite på det andra också. Läs gärna och skapa er en egen uppfattning om det hon skriver.

Avslutningsvis så hoppas Fattigbonddräng att ni har en härlig sommar, ett underbart liv och att ni håller er friska. Så fortsätt nu sköta om er och varandra!

//Fattigbonddräng

måndag 8 juni 2020

Pannan i djupa veck för pannan ska väck

Det kunde man ju vänta sig! Som vanligt när man lyckats få ihop den där bufferten på kontona så händer något som de just är till för att användas till. Är man fastighetsägare så är det ju inte helt fel att vara beredd på att något går sönder, det liksom är naturligt när saker används. Särskilt apparater som är i drift tjugofyra timmar om dygnet, sju dagar i veckan år efter år.

Den har liksom bara stått där och funnits till i sitt lilla hörn i tvättstugan. Den har surrat och brummat lite försynt men inte gjort något större väsen av sig. De enda tillfällen man har märkt av den, är när strömmen går och det blir lite tyst när fläktarna stannar som det märks att den slutat påminna om sin existens.... men annars märks den inte alls.

Tills för någon månad sedan när den lite försynt blinkade lite med en lampa för att göra Fattigbonddräng uppmärksam på att han? hon? eller den inte mådde riktigt bra. Trycket hade näst intill försvunnit i pannan och varmvattnet var varmare än vanligt...  Det är ju sånt man vill upptäcka kl 04.20 på morgonen på väg till jobbet. Men för all del, det är ju tacksamt att den säger till när man är hemma. Fram med instruktionsboken på värmepumpen ( man SKA spara ALLA instruktionsböcker, tills grejen kastas eller säljs vidare) hitta avsnittet för felkoder och så ställa om någon ratt till anvisat läge och så tillkalla en servicetekniker.... kl 04.25!!?
Nää givetvis inte, men framåt 09.00 när man är hemma igen efter morgonpasset så går det ju bra att ringa. Då är nästan de flesta vanliga människorna med vanliga jobb vakna och på sina arbeten. Det är då som  Fattigbonddräng brukar äta sin frukost och tittar till vilket humör Mr Market har vaknat på.
När Fattigbonddräng väl fått tag på en sån där vanlig människa med ett vanligt jobb, så avtalades en lämplig tid för felsökning och lämplig åtgärd. Det visade sig förmodligen vara kretskortet som gett upp, inte så jätte konstigt efter nästan tjugo års ständig drift. Så inte ens en snål ekonomisk Fattigbonddräng hade några problem med att köpa ett nytt. Dessutom passade han på att få alla ventilationsrör  i hela huset rengjorda. Man vill ju ha välstädade ventilationsrör om man får besök...
Detta var någon månad sedan och de sju eller åtta tusenlappar som detta nöje kostade var nästan bortglömda och förträngda. Så i går kväll, när Fattigbonddräng skulle låsa, larma och uppsöka sängen för välbehövlig nattvila. Hördes ett bubbel och gurglande från  vännen panna. Nu var panntrycket uppe på oroväckande höga siffror på mätaren, och säkerhetsventilen stod öppen för att så att säga släppa på trycket. Nu hjälpte detta bara lite, för nu var något sönder på riktigt och varmvattnet hade hittat en ny väg in till själva tryckkammaren eller vad f-n det kan heta...... Där ska det hur som helst inte vara någon sådan väg eller hål. Nu stängde Fattigbonddräng av hela anläggningen, uppsökte sängen, drog täcket över huvudet och somnade sött. Kanske inte så sött.... somnade inte heller förresten. Utan Fattigbonddräng la snarare pannan i djupa veck, för att försöka klura ut bästa fortsättning på detta elände med pannan.

Så det fick bli ett nytt telefonsamtal till en vanlig människa med ett vanligt jobb. Det är trevligt att träffa vanliga människor ibland, men helst ska det vara under andra omständigheter. Men ny tid för felsökning blev överenskommen. Denna gång var det varmvattenberedaren som gett upp, gått hål på och så var den pannan slut. Den vanliga människan med ett vanligt jobb, fixade då fram en liten varmvattenberedare. Denna lilla apparat kopplades ihop med vattenledningarna, och varmvatten finns återigen i Fattigbonddrängs kranar. Samtidigt kunde själva fläktsystemet i den sargade pannan kopplas ihop och fortsatt samköras med ett luftvärmeaggregat som hänger i taket och är en del av det som värmesystemet består av i det Fattigbonddrängska hemmet.
Nää, här ställer vi inga frågor till Fattigbonddräng om hur detta fungerar eller går till, utan ni får ringa en vanlig människa med ett vanligt jobb som verkar begripa hur sånt här fungerar. Fattigbonddrängs svar blir att det är något elektriskt..... och det är säkert fel!

Nu ska det alltså till att byta ut den här apparaten, och en ny ska stå i hörnet i tvättstugan. Förhoppningsvis ska inte heller denna nya maskin märkas av eller ge för mycket väsen av sin existens. Nu finns ju ingen likadan att köpa som den som skött sig så väl innan, utan en förmåga med bättre prestanda och högre verkningsgrad är det som gäller, Då får det till följd att det där aggregatet som hänger i taket (nått elektriskt) inte riktigt är kompatibelt med den kraftigare tilltänkta nya förmågan. Så det blir alltså till att byta ut även den till en som passar med det nya systemet. Den är förvisso sedan 1988 när huset byggdes, men det gör ändå lite ont att plocka ner saker som inte är sönder. Den har ju liksom inte gjort något ont, dessutom fick den ett nytt fläktpaket för fem, kanske sex år sedan.

Summa summarum kommer alltså detta att bli till ett ganska rejält uttag på sparkontona, runda slängar är killgissat strax över etthundratusenkronorsnivån,  men det är ju precis detta som dessa pengar är till för tänker Fattigbonddräng och lägger pannan i djupa veck igen... samla ihop, använd, samla ihop igen för använda igen. För när man tänker efter, efter att ha haft pannan i djupa veck är just att det är inte förrän pengarna används, som de är något värda och man får något för dem på riktigt... Och att ha egna pengar, och inte behöva låna andras till sånt som man vet kommer att hända förr eller senare är värt hur mycket som helst. Eller ganska mycket i alla fall.

Så nu är det bara att fortsätta lägga penningar på hög igen till nästa gång. Är det flådbilen nästa, eller hinner det grävas in fiber först? Ingen vet, det hjälper inte ens att ringa en vanlig människa med ett vanligt jobb för att få hjälp att reda ut. Men det är väldigt bra att man kan ringa till en sådan när det väl har hänt nått!

En fortsatt trevlig vecka tillönskas er alla! Kasta inga stenar på polisen, plundra inga affärer eller sätt bilar i brand. Det hjälper inte för att minska den obefogad polisbrutalitet som tyvärr ibland visar sig, snarare kan det vara kontraproduktivt och stödet för själva demonstrationerna utebli. Utan håll era huvuden kalla, hjärtan varma och händerna rena. Fattigbonddräng ska gå och tvätta sina nu, i varmvatten, japp lite lyxigt är det!

//Fattigbonddräng