söndag 31 december 2023

Gott nytt år!


Det ser minsann ut som att även året 2023 kommer att ta slut. Det är bara några få timmar kvar, innan vi ska börja skriva 2024. Alltid lika ovant i början, men framåt midsommar brukar det sitta.

Fattigbonddräng vill bara passa på att önska alla som råkar läsa här en fin avslutning på året under kvällen och naturligtvis ett fantastiskt 2024 när det infinner sig. Att tjata om vikten av att ha kontroll över sin ekonomi känns meningslös till bloggens läsare då det stora flertalet redan är frälsta. Men för säkerhets skull så glöm inte titta över er budget, buffert och sparande....

Det kommer snart månadsrapport och någon form av årsredovisning över Fattigbonddrängs spektakel under året som gått. Men för de som är mest nyfikna så är sidorna Pigans lön och Portföljen uppdaterade med årsresultaten. En ny kolumn är tillförd portföljen som kommer vara med årsvis i fortsättningen. Rubriken blev lite avklippt när Fattigbonddräng klippte och klistrade men den ska försöka visa årets utdelning i % av innehavets inköpskostnad. Yeild of cost tror jag det brukar kallas. Här har inte tagits hänsyn till inflation över åren vilket snedvrider jämförelsen en del. Men det ger ändå en fingervisning om hur det står till. Ett litet komplement till alla andra nyckeltal man kan titta på och roa sig med.

Ha nu ett trevligt nyårsfirande!!
//Fattigbonddräng

7 kommentarer:

  1. Tack för blogginlägg under året. Jag kan inte riktigt släppa det där med ostbågarna - vi får hoppas på genombrott inom detta odlingsområde under kommande år.

    Gott nytt år!

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv Egon!
      Och tack för påminnelsen om mina misslyckade odlingsförsök....

      God fortsättning!!!
      //Fattigbonddräng

      Radera
  2. Gott Nytt 2024! Hoppas också på uppföljning av projekt ostbågar :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det samma till dig en annan Micke!
      Jag börjar inse att trots att jag försöker inbilla mig att det är mina ekonomiska ambitioner och försöket att få även människor med små inkomster att inse att det går att få ihop en liten hög med pengar som ger passiva inkomster. Så är det odlingsförsök som intresserar bloggläsarna mest.
      Denna insikt har börjat gro till tanken att det kanske är dags att avsluta ekonomibloggandet och istället starta en ostbågsodlingsblogg...
      God fortsättning, och ja uppföljning kommer. Har massor av nya odlingsidéer, så vad kan gå fel i år?!
      //Fattigbonddräng

      Radera
  3. Såg på min Wordpress-sammanställning över året att din sida är min främsta refererare av läsare. Tack för det & Gott Nytt År!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej bästa fru Olsson!
      Trevligt, men det är förvisso inte min förtjänst utan läsare som blir nyfikna på dig och dina inlägg. Så då lämnar dom mig och mina.....
      Gott Nytt År till dig och ha ett fint 2024, idag hittade till och med jag lite pantburkar på nyårspromenaden!! säkert 7-8 kr gratis pengar.
      //Fattigbonddräng

      Radera
    2. Små pengar är också pengar... :D

      Radera