lördag 30 april 2016

Månadsrapport, samt duggande utdelningar

Älskade duggregn
Det är onekligen lite tjatigt med alla dessa utdelningar som duggar in titt som tätt. Därmed inte på något vis tråkigt då pengar som det inte arbetas för att få, är en väldigt trevligt företeelse.
Enda smolket i denna glädjebägare får väl tillskrivas just att det duggar in. Det blir därvidlag väldigt små summor som hittar hem till Fattigbonddräng. Att skriva om och lämna ut informationen om dessa händelser känns lite torftigt. Det blir rent av patetiskt när det precis gjordes besök hemma hos Chansar mest, där Fattigbonddräng kan läsa om utdelningarna som hittar fram till denna underbara skribents kassakista.
Det duggar inte hos CM utan det ösregnar och vräker ner utdelningar, här är det summor som en låginkomsttagare tjänar på årsbasis. Eller värdet på hela Fattigbonddrängs portfölj. I sådana sammanhang blir Fattigbonddrängs hundralappar i utdelning väldigt, väldigt små och futtiga.

Några av dessa futtiga småpengar har inkommit från Skåne-Möllan och Unlimited Travel Gruop med summorna 193:00 kr respektive 210:00 kr. Som vanligt är det vad som blir kvar efter att Maggans långa och giriga fingrar varit framme och norpat åt sig det som i vanligt tal brukar kallas skatt.

Årets utdelningslista blir återigen något längre

Datum               Aktie                          Summa
2016-04-28       UTG                        210,00 kr
2016-04-26       Skåne-Möllan          193,00 kr
2016-04-21       HK Scan Oyj           107,71 kr
2016-04-19       Ericsson                  350,50 kr
2016-04-18       Telia Company         709,50 kr
2016-04-15       CPH                         135,72 kr
2016-04-11       Swedbank                315,40 kr
2016-04-06       SKF                            54,00 kr
2016-04-05       BankNordik              161,31 kr
2016-01-13       Walt Disney                42,32 kr
2016(4av12)     NWH.UN                  487,46 kr
                        Summa                  2 766,92 kr



Så var det dags för månadsredovisning av april 2016.
Som vanligt tuggar grundplanen på och det sätts in pengar varje månad. Fem och en halv tusenlapp av dessa används för aktieköp. Det är tryggt med invanda mönster och goda vanor.

April slutade på detta sätt.

                                31 mar-16                   30 apr-16
Fonder                    17 028,85 kr             19 390,20 kr
Bank konto            129 958,89 kr           130 958,89 kr
Aktieportfölj           299 285,25 kr           311 784,38 kr 
Kapital 1                446 272,98 kr           462 133,47 kr 


Bolagen i portföljen har värderats upp och ibland ned av marknaden under månaden. Så det har fått till följd att den inbördes storleksordningen i portföljen har ändrats titt som tätt. Storleken har betydelse och störst står först på Fattigbonddrängs portföljlista. Denna lista ändras vid inköp och vid månadsslut om behov föreligger. Sådana behov har nu uppstått och listan är därför justerad.

Det var alles för denna gång. Nu håller Fattigbonddräng båda tummarna för att ett mer civiliserat boende skall lyckas intas och belägras under slutet av kommande vecka. Men här ropas inte hej förrän man har hoppat över bäcken. Ta i trä, Peppar peppar osv....  Men skönt skulle det vara!

Ny månad väntar med nya duggregn. Fortsätt nu leva så bra liv det bara går, om det sedan är att spara, snåla, återvinna, odla, eller slösa och spendera spelar ju ingen roll. Det är upp till var och en. Det viktiga är att man trivs och inte skadar någon annan längs vägen.
Men snälla, skräpa inte ner, plocka hellre upp något skräp varje dag för det finns så det räcker till alla och verkar aldrig ta slut.
//Fattigbonddräng

.

5 kommentarer:

  1. Varje gång jag hittar en trasig aluminiumburk i naturen tänker jag på dig och plockar genast upp den! Nu när grönskan är sparsam uppenbarar sig en hel del obehöriga föremål...

    Små inkomster är inte att förakta. Små steg leder också framåt.

    Hoppas du haft möjlighet till skön helgledighet!

    SvaraRadera
  2. Trevligt när någon tänker på en, om det är snälla tankar då förstås!
    Jag gissar att du tänker på mitt inlägg "Panta själva, jag vill inte ha era burkar." och hur det kan påverka djuren med slängda burkar. Det är ett tag sedan det skrevs men är lika aktuellt fortfarande. Känns mycket bra om det kan leda till färre burkar i naturen.

    Sedan är ju du min miljöhjälte nr 1 utan konkurrens alla kategorier. Vet ingen som städar bort så mycket skräp som du. Önskar att jag själv och alla andra bara kom i närheten av det. Vad fint det skulle bli, sedan är det så klart det bästa om de som slänger saker på fel plats slutar med det. En utopi, jag vet men man kan ju få drömma vidare om en bättre värld.

    Små inkomster leder också framåt, men väldigt sakta ålar jag fram. Det tar väldigt lång tid, tid jag inte har känns det som. Men förakta dem gör jag inte, de är välkomna tro inget annat.

    Helgen har varit helledig!! Det var ett tag sedan, 6-7 februari var visst senast det hände. kommer knappt ihåg vad man gör en ledig helg... men det blir väl mest trädgårdsarbete, omvärldsuppdateringar, vila och bloggläsande. Som de flesta helger men utan att köra på jobb!

    Hoppas även att du haft en trivsam helg.

    SvaraRadera
  3. Tack för de vänliga orden Fattigbonddräng!

    Precis som du så har jag varit tveksam till om jag ska posta alla utdelningsinlägg som blir rätt frekventa under våren men den återkoppling jag fått från mina besökare så är det bara till att köra på och jag hoppas att du gör detsamma...

    Jag följer din blogg med stort intresse och det där "duggandet" älskar jag att läsa. Bry dig i nuläget inte om kronor och ören utan tänk på "pocenten" så blir det genast mycket roligare.

    https://www.youtube.com/watch?v=ylwurAQ7ifo

    Om jag tittar på vad portföljen var värd för ett år sedan så är jag ned 600 000 kronor, procentuellt motsvarar det ca 8 procent och då är det lättare att hantera :-)

    Ha en grymt bra helg och jag får önska dig en regnig vår och sommar ;-)

    //Cm

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för länken CM. Det var ett tag sedan man såg den.
      Även jag får väl offra mig och tänka på procenten. Du har ju rätt i att det blir ju lite roligare då. Får försöka tänka bort kr och korvören för att fokusera på procentuell avkastning på insatt kapital. Hmm bara formuleringen låter trevligare.

      Kul att du läser vad jag hasplar ur mig, och jag ska följa ditt råd att tjata vidare
      om alla mina små utdelningar.

      Helgen har varit mycket bra, och jag hoppas din varit detsamma samt hoppas jag din önskan om en regnig tid slår in...
      Väderprognosen spår visst Aker och Sampo i början av veckan ;)
      //Fattigbonddräng

      Radera
  4. Thanks very nice blog!

    SvaraRadera