torsdag 2 oktober 2014

Jag är en kriminell typ


Nästa anhalt, en anstalt?
Det är lika bra att erkänna med en gång, Fattigbonddräng ägnar sig åt kriminell verksamhet. Inte på det vis man kanske först tänker på, när man tänker kriminalitet. Men kriminellt är det han sysslar med likväl. Åtminstone i den kommun som Fattigbonddräng bebor. Nu är inte Fattigbonddräng värst, med denna olagliga verksamhet på nämnda fastighet. Utan Fattigbonddrängs sambo är om möjligt ännu mer trotsig mot lagarna som vi alla "bör" leva efter och förhålla oss till. Hon till och med deponerar inköpt lösvikts te på helt fel plats. Men hon får stå till svars för sina handlingar så erkänner Fattigbonddräng de som han äro skyldig till. Det ska även nämnas att det känns extra hårt att det är en hälso och miljö lag/förordning som är föremål för dessa vidriga och förbjudna handlingar. Jobbar man i de gröna näringarna bör man ju vara ett föredöme och inte en vanartig typ.

Som goda lantisar så har vi ett litet trädgårdsland, där vi odlar diverse grödor. Detta är dock lagligt, ännu så länge. Vi finner det dessutom rogivande att påta kring med jorden bland mer eller mindre odlingsvärda grödor. Vi har även fått för oss att det är billigare än att köpa i affären, dessutom giftfritt och vi inbillar oss att det till och med smakar bättre! Ja vi är partiska, och i alla fall Fattigbonddräng har fördomar om mångt och mycket.

Men när vi lyckas med att få fram en skörd av någon primör, som exempelvis kan vara morötter eller lök. Så vill man givetvis använda dessa godsaker till matlagningen. det är nu det gäller att göra på rätt sätt för att inte länsman ska haffa en, om han får nys om verksamheten. Eftersom vi även ägnar oss åt kompostering, en vanlig kall kompost, Så inga animaliska rester får läggas här och görs inte heller. Om man nu vill kompostera blasten från dessa grödor, gäller det att ta bort den från grönsakerna och lägga den i komposten innan den kommit in till köket! När jag tänker på det, eller en polis råkar finnas inom synhåll ( det har de inte gjort hittills, men om ) så gör jag på detta vis. Men oftast tänker inte Fattigbonddräng så långt, eller på ren svenska han skiter i det! Han tar in hela härligheten i köket, avlägsnar blasten och sköljer av alltihopa. Skalar löken eller morötterna, samlar upp skal och blast och bär ut det igen och lägger alltihopa i komposten. Vips så blev han samhällets fiende nummer ett, den där drängen. Han begår titt som tätt detta miljöbrott, det värsta är att han inte har förstånd till att skämmas det minsta lilla grann. Han gör dessutom likadant med potatisskal, äppelskal m.m även om de råkar vara köpta i affär. Det är ingen hejd på fasonerna helt enkelt.
Man får inte kompostera köksavfall, det ska lämnas till kommunens kompostverksamhet. (Bruna tunnan i de flesta kommuner). Allt som varit i köket, är att betrakta som köksavfall enligt våra kära folkvalda politiker. Men vi har väl förmodligen de politiker vi förtjänar. Sedan kommer väl Fattigbonddrängs fördomar om politiker att passa in rätt bra på dylika idéer. Det är nästan så man tror att det inte kan vara som det är med de lagar och regler som de hittar på för att....... ja, vad fasiken ska en sån här lag vara till för? Men det finns säkert någon "jättebra" förklaring från politikerna om vilken skada Fattigbonddrängs kompostering utgör.
När jag ändå är igång och hackar lite på våra politiker och framför allt dessa från miljöpartiet! (Det är säker de som kommit på en sådan här lag). Så läste jag på bloggaren Cornucopia? ett väldigt talande inlägg om deras mattematiska kunskaper. Det är inte för inte jag inte har kunnat få ihop deras ekonomiska politik. Fast detta sätt att räkna gör ju att pengar kan räcka nästan hur långt som helst. Ta er en stund och läs det här . Det är inte så lätt det där med %, men lite mer borde man kunna kräva av en politiker, eller...?

Tillbaka till kriminella verksamheter. Hade det inte varit för att jag är en så feg och räddhågsen typ, skulle jag gjort en anmälan till kommunen om mitt förkastliga beteende. Det skulle vara intressant att få reda på hur stora böter jag skulle bli dömd till, samt vilket vite som senare skulle utställas när jag inte ställer in mig i leden utan fortsätter min onda gärning. Enbart för att jag till visshet gränsande sannolikhet, för att citera en övertygad person, är helt säker på att det är bra för miljön, vårt trädgårdsland, kretsloppstänkandet och med gott samvete vet jag att jag gör rätt.


Det blev lite mycket politik och lagar, men ta inlägget som ett tips på att det är ekonomiskt, nyttigt och roligt att odla egna grönsaker. Men passa er, om ni dessutom har tänkt er att kompostera!

Trevlig kväll på er!
// Fattigbonddräng

2 kommentarer:

  1. Spännande syssla, att kompostera, eller hur?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men man får kika över axeln så inte någon ser....
      Och man får insikt i det naturliga kretsloppet och fin fin jord.

      Radera