torsdag 2 januari 2014

Hur gick året 2013?





Då är tiden mogen för att titta lite bakåt, och se hur det första året som något mer aktiv aktiesparare har varit. Det är ett historiskt ögonblick för bloggen som nu första gången redovisar lite närmare siffror. Någon form av månadsrapport kommer det att bli fortsättningsvis.


Nedan en uppställning av värden ingången 2013 och utgången av detsamma.


Värdet                       2012-12-31                  2013-12-31
Fonder                  77 750,38 kr                  57 448,74 kr
Bankräntekonton   86 689,02 kr                  98 897,13 kr
Aktie Portfölj           22 308,29 kr                  99 838,61 kr
Kapital  1               186 747,69 kr                256 184,48 kr

Kapital 1 har alltså ökat 69 436,79 kr. Läsare som vill räkna utveckling eller inveckling av posterna i % eller något är givetvis fria att göra så. Fattigbonddräng är mest intresserad av den passiva inkomsten, i alla fall just nu. Det är ju den som är tänkt att bättra på möjligheten att trappa ner mer och mer på arbetet efterhand som åren går. Alternativt pensionera sig något år tidigare än statsministern finner passande.

Fondkontot. Här har jag inte varit så aktiv. Jag har bytt någon fond och då tillfört 564,70 kr för att få jämnare ingångssumma, det ska ju vara estetiskt så det förslår. Har också avslutat en fond, och då togs 21 105,62 kr ut.
Dessa fördelades med 20 000 kr till aktiedepån och resten till bankräntekonton.

Bankräntekonton. Här har jag som mål att få ihop 100 000 kr som buffert till all världens olyckor man kan drabbas av...Det är väldigt nära målet nu. Men eftersom det snart måste nallas på något konto här. Det blev en liten reparation av värmesystemet i dec som ska betalas i början 2014. Så jag kommer behöva fortsätta fylla på med någon tusenlapp i månaden om det finns möjlighet under 2014 för att återigen närma mig målet. Det planeras även för några resor så det kommer behövas lite rörelsekapital under året
Jag har haft lite många olika konton här under året, lite som att jag byggt Rube Goldenbergs maskin. Men det saneras och avslutas konton för att få enklare överblick.

Aktie Portfölj. Utöver de 20 000 kr som överförts från fondkontot, så har ett kapitaltillskott på 49 500 kr tillförts. Totalt har 69 500 kr tillfört under året. Mitt mål är att fylla på med 48 000 kr under 2014, förhoppningsvis hittar jag något eller några i mitt tycke intressanta bolag att köpa in mig i. Ska i något kommande inlägg försöka reda ut hur jag värderar och väljer bolag, ska bara komma på det själv först så att det blir något begripligt. Det är väl en blandning av FA och TA som jag bäst kan beskriva som DEG analys.

Nu är det för sent att göra något åt 2013, så nu blir det nya tag. Det är spännande med ett nytt orört år framöver. Fattigbonddräng vill passa på att tacka alla bloggare som jag läst under året. Det är betydligt fler än som syns på min läslista. Ni har fått mig nyfiken på vad ni håller på med, lärt mig massor och inspirerat mig ännu mer. Tack till er som svarat och förklarat för mig när jag kommenterat något på era bloggar. Tack till er som läst på min blogg och extra tack till er som kommenterat mina inlägg här på bloggen. Jag är ny, grön och okunnig så hjälp mig gärna förstå lite mer.

Ett riktigt gott nytt år till oss allihop // Fattigbonddräng


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar