söndag 22 december 2013

Kanske ett rut avdrag?

Tankar om att starta städhjälpsföretag.

Fattigbonddräng är väl inte överförtjust i att städa, även om fönsterputsning känns helt ok när han väl kommit igång. Det här med att damma och dammsuga är mindre kul. Dock en nästan daglig nödvändighet av någon outgrundad anledning. Det är som halva ladugården följt med in i huset titt som tätt. För att oftare få till den där dammsugningen, (och avlasta sambon, som är duktigare på det här). Har det dykt upp funderingar på att införskaffa lite städhjälp, efter vad jag har hört och läst går det att få så kallat rut avdrag för dylika tjänster. Sådant måste ju användas resonerar Fattigbonddräng vidare och funderar på att införskaffa en robotdammsugare, den kan ju sedan utföra dessa tjänster regelbundet och efter fastlagt schema. Det får nog bli ett kommande nyårslöfte att införskaffa en dylik apparat Hur Skatteverket sedan kommer att behandla ansökan om rutavdrag för densamma får framtiden utvisa.
Men även om avdragsrätten för inköpskostnaden kan diskuteras, borde det gå att få arbetskostnader godkända. Hit bör elförbrukningen absolut räknas.
Det här kommer med största sannolikhet inte att gillas av taxeringsmyndigheten, de har säkert en annan uppfattning av reglerna än Fattigbonddräng. Så här behövs en djupare plan B.

Så jag kanske ska angripa detta i-landsproblem från ett annat håll. Vad händer om jag som företagare köper in inventariet ifråga. Då blir det en investering. Som dessutom är av "ringa värde", och därmed kan direktavskrivas i bokföringen på årets deklaration för inventariets införskaffande. Jag kan sedan hyra ut maskinen till mig mig själv och sambon, till ett lämpligt pris per timme eller vecka som städtjänster. 

När jag eller sambon betalar för denna städtjänst blir den väl mer likt det som går att göra avdrag för ......Ett tjänsteföretag som ser till att det blir dammsugit efter våra önskemål. Detta kan väl inte gå fel? Samtidigt tjänar jag pengar på städning hemma. En underbar vinn vinn lösning. Jag ska prata med revisorn först bara, som en ren formalitet. Hon brukar dock mest sucka över mina bästa idéer, hur det nu kan komma sig. Jag börjar allt mer tro att hon jobbar i maskopi med skattemyndigheten eller att hon i vart fall har provision på all den skatt hon kan driva in. Och det går bra för henne...... 

Någon som har erfarenhet av rutavdrag?

Nu väntar jag mest på nyår så året kan summeras och tankarna på nästa kan ta form. Blogger  verkar dock inte tycka om mina kalkylblad, det blir mer rappakalja än vad som är tänkt vid kopiering. Jag har klippt och klistrat, pillat och plockat men det är som förgjort. Verkar som jag behöver skriva om allt eller införskaffa  excel... men det borde inte behövas.

Julen står för dörren och ska snart släppas in, Fattigbonddräng önskar alla en God Jul.
// Fattigbonddräng


2 kommentarer:

  1. Tyvärr så framgår det ganska tydligt att man inte får RUT-avdrag för robotdammsugare:
    http://www.skatteverket.se/privat/skatter/fastigheterbostad/rotrutarbete/exempelparutarbete.4.2ef18e6a125660db8b080001424.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du tittade in Allt om inget! Det är nästan alltid något som hindrar mina kreativa idéer. :-). Men jag kanske kan köpa den i företaget, dra av momsen och hyra ut den till mig själv. Även om jag inte kan dra av för RUT så kan jag kanske slippa momsen. Men det finns säkert någon hake här också? Gott Nytt År tillönskas dig:

      Radera