söndag 15 december 2019

Påverkad av reklam

Det läggs ner åtskilliga miljoner kronor på reklam varje år av företag världen över. Detta är givetvis inget de gör enbart för att störa exempelvis tittande på tv, radiolyssnande eller ta upp plats på tidningssidor och anslagstavlor. Listan över var, när och hur vi utsätts för dessa reklamkampanjer är längre än aktielistorna på världens alla börser. Dessa pengar är naturligtvis inte kastade i sjön, det finns en otäckt utstuderad vetenskap om hur vi människor påverkas av alla dessa budskap. För påverkas gör vi av deras kom och köp rop.

Fattigbonddräng har allt mer märkt hur reklamen påverkar honom, och vilka tankar denna påverkan framkallar. Fast oftast i precis motsatt riktning än de som reklammakarna tänkt sig. Snarare framkommer mer och mer frågor som, hur tänkte dom nu? Det här går ju emot vad de ville få fram i tidigare, och liknande hjärngymnastik!
Det kommer alltså ut fler frågor än svar ur reklamen, frågor som är så ointressanta att de inte ens leder till att man söker efter svaret. Vilket skulle gjort att man söker mer information om just deras produkter, och därmed delvis fallit i deras fällor.

Ett litet exempel.
Ett företag som sysslar med telefoni och sådant där. Har under flera år haft två figurer som medverkar i reklamen. Under dessa år har informationen gått ut på att det är så enkelt med allt som den ene av dem företar sig, för han är ju kund i detta företag. Fattigbonddräng har ingenting emot att man gör det lätt för sig, så länge resultatet ändå blir bra. Men om nu enkelheten är det man vill framhålla, hur tänkte man då nu? När senaste reklamslingorna går ut på följande.
De två figurerna sitter i en helikopter av någon oförklarlig anledning. Uppdraget verkar vara att leverera telefoner (julklappar) till några människor på marken någonstans i närheten. Givetvis och självklart hoppar då den ene, den som allting är så lätt för. Ut ur helikoptern och med en så kallad snöbräda företar sig en halsbrytande, hissnande och livsfarlig resa nedför branta berg med klipphopp och annan dramatik. Allt för att på ett så enkelt sätt som möjligt leverera dessa telefoner.
Fattigbonddräng förstår som sagt inte enkelheten med detta sätt att lösa problemet på. Inte vill Fattigbonddräng bli kund i ett företag som löser ett uppdrag på det viset. Fattigbonddräng tycker som sagt att enkelt är bra, men varför flyger man då inte bara ner med helikoptern hela vägen och levererar dessa telefoner säkert och tryggt, problemet löst på bästa och säkraste vis. Det är den typen av funderingar och tankar som ploppar upp när Fattigbonddräng tittar på reklam, kanske inte det som upphovsmännen tänkt, men så är Fattigbonddräng inte som andra heller. För han föredrar och vill vara kund i och äga företag som löser problem på bästa, snabbaste och tryggaste sätt, gärna både för kund, ägare och personal.

Att Fattigbonddräng dessutom aldrig ätit en glass som heter Magnum, Beror helt på att han av någon anledning som förvisso är svårdefinierad, fått en fullkomlig aversion till denna glass efter den massiva reklamkampanj som gjordes under lanseringen för länge, länge sedan, jag och min...... om ni minns?
Det är lika omöjligt att förtära en sådan glass som att titta på Ernst jul, Ernst hit och Ernst dit på TV4 Det går bara inte.... vilket även detta givetvis är en slags påverkan av reklam, men inte som det var tänkt av de som lagt pengar på att ta fram den.

Vidare lovar Volvo att stå för en årsförbrukning av el, om man köper deras elbil!!
Jippi!! Kan verka lönande för de med hög elförbrukning och direktverkande elvärme. Eller om man bedriver energikrävande verksamhet på sin fastighet. För med årsförbrukning menas väl all el man förbrukar på ett år och inte bara den till att ladda bilen med? En deal är väl en deal?

Sedan kan ju reklam vara underhållande också, det får medges. Reklammakarna till långköraren på Ica-reklamen har hittat på och fått fram en dokusåpa status på sina reklamfilmer.
Inte att förglömma med tanke på den agrala näringen, har vi givetvis de med bregottfabriken, fast det beror väl mest på att Fattigbonddräng gillar kor!

Påverkas ni av reklam, och uppstår även hos er frågor av märklig art?.

Trevlig tredje advent på er.
//Fattigbonddräng



10 kommentarer:

  1. Ingen Magnum här heller. Jag känner igen mig. På något sätt har det blivit en principsak att om de vill manipulera mig att köpa något så tänker jag inte köpa det.

    Sedan går jag säkert på mer subtil reklam, men jag är ingen storkonsument så jag tror få företag bryr sig om mig ändå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Daniel!
      Härligt med fler som vågar vägra magnum.
      Jag håller med om man inte ska tro att man är opåverkad, det gäller bara att vara medveten om det så man inte går på allt!
      //Fattigbonddräng

      Radera
  2. Reklam fungerar ungefär på samma sätt för mej. Hae tänkt köpa ny T, en Samsung QLed….. men efter att ha sett reklamen, och framförallt "tomten" (aka Zlatan) som är med i reklamen, så tror jag att jag behåller min gamla TV lite till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym!
      Ja, den tomten tänker nog bara på Zlatan själv. Har väldigt svårt för att byta ut saker som funkar och fyller de behov jag har. Hur mycket nya funktioner och annat lull lull som de lägger till i nya modeller.
      //Fattigbonddräng

      Radera
    2. Det där är ett problem när man köper prylar av hög kvalitet. De vägrar ju gå sönder. :-(

      Radera
    3. Sådana problem känner jag igen med min tjock tv....
      //Fattigbonddräng

      Radera
  3. Svar
    1. Hej Två Månadslöner!

      Nja, värre saker än reklam kan jag väl tänka mig, förstår ju varför de håller på.
      Men det är störigt och irriterande för det mesta.
      //Fattigbonddräng

      Radera
  4. Min mobil ligger avstängd i bokhyllan. Då slipper jag samtal från försäljare och okända som ringer från utlandet. Sedan kan jag enkelt radera dessa nummer. När det ringer på min fasta telefon så har jag ett standard-svar; Ja du det ringer en massa folk här och frågar om allt möjligt och vill ha reda på olika saker om mig och vill sälja saker. Tack! Sedan lägger jag på luren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym.
      Försäljare som ringer upp och stör stup i kvarten, är ju flera steg jobbigare än den reklam man utsätts för via media och liknande. Den borde förbjudas, är man mot förmodan intresserad av deras produkter så söker man upp dem själv.
      Blockar alla s¨dana nr, även om jag vet att det är en hopplös kamp. Ofta får de däremot prata med korna på jobbet, lyssna på en mjölkningsrobot eller liknande en stund. När Fattigbonddräng svarar och lägger ifrån sig mobilen på ett lämpligt ställe en stund....
      //Fattigbonddräng

      Radera