onsdag 16 januari 2019

Lönsamt med nyårslöften

Fattigbonddräng brukar ju inte hålla på med sånt där, som nyårslöften. Snarare så förlöjligar han företeelsen genom att alltid ge samma löfte om att inte börja röka nästa år heller, om denna fråga någonsin skulle komma upp på agendan. Det är det i för sig väldigt sällan det gör i de kretsar Fattigbonddräng rör sig i. Ännu mer förvånande är det då att Fattigbonddräng själv utan yttre påverkan själv avlagt nyårslöfte här på bloggen. Dels standard löftet som redan nämnts, vilket aldrig varit och till visshet gränsande sannolikhet aldrig heller kommer bli svårt att leva upp till. Utöver det även att det skulle tas tag i frågan om att förhandla bolåneräntan på det lån som husbygget en gång i tiden var orsak till. Det har varit ett eftersatt kapitel i Fattigbonddrängs spar och ekonomi bok. Men rättning i ledet råder och även detta nyårslöfte är nu avklarat, och den Fattigabonddrängen har precis återvänt från stridens hetta.

Striden inleddes redan från början av ett svidande nederlag för Fattigbonddräng, INGET KAFFE!! erbjöds inledningsvis... En tydligt fientlig inställning från bankens sida? Eller är det ett försök till besparingsåtgärd för ökad lönsamhet? Frågan får tillsvidare hänga i luften.
Attacken fortsatte nästan omgående från bankkvinnan med ett ovanligt fint efternamn. Hade nu inte Fattigbonddräng varit lyckligt nygift, så hade nästan ett frieri varit förestående enbart för att komma över hennes namn. Vilket visade sig vara taget, av väl  förankrade orsaker med historiska anor. Ja, som ni förstår var Fattigbonddräng nästan slagen till spillror redan innan striden knappt hade börjat. Men ännu var han inte riktigt död eller besegrad.

-Jaha, så du vill titta på räntenivån på bolånet? sa hon.
-Ja, jag tycker den blivit lite hög sedan höjningen, svarade Fattigbonddräng.
-jag har tittat på ditt engagemang här i banken, och det är nog inte mycket jag kan göra.
-Mycket behöver du inte göra det räcker med att sänka räntan en bit, menade Fattigbonddräng.

Fattigbonddräng vet att han är en dålig kund, men det är ju faktiskt bankens fel som har så dåliga villkor för sparande och Fattigbonddräng är ju ändå mer sparare än lånare. Men så fick han en idé som var värt att försöka leda in samtalet på när hon öppnade upp med

-Du vill att jag sänker räntan, men du har ju inga affärer med mig här i banken.

Fattigbonddräng fick bita sig lite i tungan... för inte kunde han väl föreslå att vi kunde starta en affär. Det finns ju ändå en gräns för vad man gör för att få sänkt ränta, hur fint efternamn hon än har. Och vad skulle fru Fattigbonddräng säga ..... men nått måste man ju kontra med.

- Men mitt företags affärer ligger ju här, med internetbank, bankgiro osv...  Det är ju andra banker intresserade av att få flyttat till sig.  Så det kan jag tycka att ni kanske vill behålla här. Kan ni dessutom börja erbjuda lite inlåningsränta så kan jag tänka mig flytta buffertsparandet hit så det finns på samma ställe.
Det där med inlåningsräntan var mest för att retas lite, men även att ge henne möjlighet att känna att hon sa nej till något och inte bara gav med sig.

-Jag ska se lite här, sa hon och började fippla runt på datorn en liten stund.Under den stunden började Fattigbonddräng fundera på vilka banker han skulle vända sig till nu när det inte verkade som om vi skulle lyckas komma fram till något som var billigare för Fattigbonddräng. Tur att eftermiddagen var ledig, för den verkade nu vara upptagen med att sälja in sig hos någon annan bank.

Men så tog hon till orda igen,
Inlåningsränta är helt uteslutet. Du har dessutom en för låg belåningsgrad, (=Fattigbonddräng lånar för lite pengar för att vara intressant ) men jag kan erbjuda en ränta på 1,8% om du stannar kvar med företaget hos oss.

Fattigbonddräng tackade ganska snabbt ja till erbjudandet och fick på detta vis behålla sin lediga eftermiddag. Nu slapp han ägna massa tid till att jaga reda på någon ny långivare. Samt en sänkning av räntan med 0,45%. Vilket sparar 2 430:- kr årligen. Det är pengar det också. Det skrevs ut papper för underskrift och det togs i hand och togs avsked. När vi sedan gick åt olika håll ute i den öppnare delen av banken och hon tog emot nästa kund, gick Fattigbonddräng till kaffeautomaten och tog en kopp kaffe, fiskade upp en broschyr om fondsparande och slog sig ner i en soffa.  För kaffe ska han ha när han hälsar på i banken. Annars är det ett misslyckat besök.

Att fullfölja detta nyårslöfte gjorde att boendekostnaden minskade från 12 150:- kr per år till 9 720:- kr. Vad det andra löftet ger för besparing finns ingen uträkning på, fast här kommer ju även hälsoaspekter in på vinst sidan. Alla vinster behöver inte bestå i kronor och ören utan även andra värden kan vara av mycket viktigare och större betydelse.

Är det fler som är besvärliga bankkunder?  Får ni kaffe och lyckas ni hålla era eventuella nyårslöften?
//Fattigbonddräng

12 kommentarer:

  1. Ha ha, skönt skriven text!
    Sist jag var på banken så var det intensive samtal i nästan en time och det slutade med att banktjänstemannen sa: -Det är inte ofta vi har så pålästa kunder här!
    tyvärr är jag en ännu sämre bankkund än dig, inget sparande och Inga affärer genom banken så jag lyckades inte övertyga dem om en sänkning av räntan på redan litet lån.
    Kaffe blev det inte heller men av naturliga orsaker, jag blev visserligen erbjuden men jag dricker ju inte skiten.
    Jag får nöja mig med att jag de facto äger aktier i banken och är nöjd med det utnyttjandet :-)

    Mvh // PP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack.
      Grattis till att vara sämre bankkund än mig, det tolkar jag som att du har god ordning på din ekonomi!!
      Fortsätt vara en dålig kund för banken.
      //Fattigbonddr'ng

      Radera
  2. Var på ett säljsamtal hos banken och talade med en manlig säljare. Jag gav väl inga tydliga köpsignaler vad gäller bankens utbud, framförallt inte vad gällde deras fondutbud.
    Några dagar senare, när banken skulle ha gjort klart ett förslag på lämpliga fonder och mix därav, fick jag denna gång träffa en kvinna med extrem urringning och i övrigt lämplig klädsel för att övertyga en blivande kund, man får väl anta att de baserade det på tidigare erfarenheter av sina kunder. Det här säljsamtalet avslutades ganska snabbt och jag behöver väl knappast nämna att banken inte fick sälja något till mig, av dessa två skäl.

    Kaffe var dom väldigt generösa med, det var alla möjliga sorter att välja mellan. Tror till och med att det var någon godbit med på kakfatet. Kaffe och heltäckningsmatta, det är det som övertygar kunderna att skiljas från sina pengar. Tror banken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym!
      Nja, urringat är nog fel försäljningsteknik om man säljer bankprodukter. Det ämnar sig bättre i en helt annan bransch....
      Fast bilbranschen ägnade sig väl åt liknande försäljningsknep i sina reklamkampanjer för inte så länge sedan.
      Kaffe har jag ingenting emot, men kakor går bort, hur länge har de legat där och om de inte är väl förpackade ur mycket klämmande kan de har råkat ut för??? Väldigt ofräscht.
      //Fattigbonddräng

      Radera
  3. Underbar text!

    Vårt problem med i våra mellanhavanden med banken är att vi inte har något att komma med. Vi har inget draåthelvetekapital att hota med. Vi har ett par hundra tusen i blancolån också hos dom och sparandet i banken är minimalt. De ser oss inte som attraktiva kunder helt enkelt :(

    - https://utbrytningen.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Han.
      Det är inte lätt att vara oattraktiv, fast det verkar som ni är på den andra sidan av skalan?
      Jag får inte bättre villkor för att jag har lite fuck you pengar och alldeles för litet lån.
      Verkar som att hur man än vänder sig så har man ändan bak.
      //Fattigbonddräng

      Radera
  4. Hahaha, kul inlägg! Det som är kul är att de prioriterar kunder med hög belångingsgrad. Okej att de är bättre kunder som betalar mer men de är också en större riskt!

    Aktiepappa – nytt inlägg på bloggen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar för det.
      Jag kan förstå deras driv att tjäna pengar, men tycker att säkra lån borde vara att plocka säkra och enkla vinster. Att högre belåning = högre ränta, låg belåning lägre ränta. Men det verkar som det är tvärtom.
      //Fattigbonddräng

      Radera
    2. fick samma argument i somras/höstas när jag gjorde samma sak. telefonbanken kammade jag noll hos, ca 0,05 i rabatt. blev hänvisad till lokalkontoret. ringde och fick 0,1 i rabatt med hänvisning till att vi hade för lite lån. då blev jag förbannad och fick tag på numret till en av deras säljare som har hand om privatkunder som betalar lite extra. min far gör det och får lite placeringsförslag då å då och blir inbjuden till infomöten och sånt.
      förklarade för henne att det fanns 3 alternativ: nr1 var att jag betalade av lånet direkt och så tjänade de inga pengar. detta är ju en dålig idé då jag iaf borde kunna slå boräntan på börsen.
      nr2 var att jag bytte bank och tog med mig familjen. då kommer ni aldrig att tjäna en enda krona till på oss sa jag bestämt.
      nr3 var att de matchade avanzas ränta och vi fortsatte att ha en bra relation. (sparade ca en tusenlapp i administrationskostnader på det).
      de valde nr3 och jag fick rabatt som motsvarade avanza i ett år. så i slutet av året ringer jag igen och så får vi se vad de väljer att göra nästa gång. men jag undrar hur mycket mitt resultat berodde på att pappa är premiumkund eller vad det heter, eller var det ett resultat av hotet. min fördel är ju att jag kan sälja av och lösa lånet om de skulle sätta sig på tvären.

      Radera
    3. Hej.
      Vilket som avgjorde är svårt att veta.... men jag killgissar på att de skulle tappa lite väl mycket om det rör sig om många och dyra tjänster sammanlagt i hela familjen/familjerna.
      Det är en härlig känsla att kunna betala av hela skulden om man vill, även som du skriver det går att få bättre resultat om pengarna får jobba på annat håll.
      Sedan måste man vara beredd att verkligen byta bank när man ger ultimatum. Gissar att det inte är så vanligt att bolåntagare kan göra så, så bankerna är nog inte så vana vid det. Men jag har flyttat merparten av bankaffärerna minst två gånger. Ganska härlig känsla det också, faktiskt.

      HA en fortsatt trevlig vecka.
      //Fattigbonddräng

      Radera
  5. Haha vilken kul läsning. Jag gillar tex det sjuka citatet: " Inlåningsränta är helt uteslutet. Du har dessutom en för låg belåningsgrad ". Men det är ju exakt så dagens banker agerar. Som du säger så finns det stora besparingar att göra för många på just bolån. Alternativt så finner man sig bara i att bli utnyttjad och den som betalar bankernas bonusar.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
  6. Hej Investeraren.
    Man får väl ändå ge henne lite credd för sin uppriktighet. Det är något jag faktiskt uppskattade henne för, att inte försöka låtsas som att de är bäst på allt. Även aktiehandel hann vi med att diskutera, och inte heller här är väl Swedbank (som har mitt bolån) bäst i klassen kom vi (jag) fram till.
    //Fattigbonddräng

    SvaraRadera