fredag 19 februari 2016

Utdelning från NorthWest Healthcare

Det härliga med aktieutdelningar är att man inte behöva ägna sig en minut åt dem efter det att man väl köpt in aktien till sin portfölj. De rullar in oavsett hur mycket du läser om företaget eller räknar på olika scenarier. Eftersom Fattigbonddräng har behövt lägga fokus på allt det nya som nytt arbete och dubbelt boende medför så har inte börsbevakning varit lika aktuellt som vanligt. Men det påverkar inte utdelningarna, de kommer ändå oaktat vilka stolligheter Fattigbonddräng än har för sig.
om nu i veckan när pigan kom med utdelningen från NorthWest Healthcare Properties REIT. En liten ökning denna månad, som jag gissar beror på valuta relaterade orsaker, (har som sagt inte hängt med).
Det blev 121 kronor och 44 öre att lägga till i kassan denna månad, lite tråkigt att det är enda utdelning som trillar in i februari men mars och april lär ju bli desto roligare.

En liten lista får väl också redovisas

Datum               Aktie                          Summa
2016-01-13       Walt Disney                42,32 kr
2016(2av12)     NWH.UN                   238,57 kr
                        Summa                     280,89 kr

Det är långt kvar till att kunna leva på utdelningarna.... och dit kommer nog aldrig en Fattigbonddräng.  Men glädjen är stor för varje krona som kommer in utan att lyfta ett finger eller ens behöva resa sig ur soffan.

Fredag och ledigt från jobbet, eller bara lite jobb i egna firman så inte kontakten med den riktiga världen upphör när det nya ekorrhjulet vekar finnas i en artificiell värld.....
Japp, det blir ostbågar i kväll som traditionen påkallar.
//Fattigbondräng

2 kommentarer:

  1. Jag har också dubbelt boende! Sedan årsskiftet arbetar jag i en annan stad, fru och barn bor kvar medan jag veckopendlar. Jag stortrivs på det nya jobbet.

    Det hela har en ekonomisk sida: hur skall man bo, hur skall man resa, hur äta, och vad får allt det här kosta? Själv försöker jag hålla matkostnaderna nere, har börjat ta med mig djupfryst hemifrån som jag micrar på jobbet till kvällsmat på nya stället. Har också köpt en cykel i min andra stad vilket jag tror lönar sig i längden.

    Funderar på hur det fungerar med att dra av kostnaderna på skatten.

    Hur tänker du kring dubbelt boende, har du några knep för att minimera kostnaderna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gustav/Lönehelg!

      Kul att du trivs på och med det nya jobbet så grattis till det.
      Och att du/ni hittat en lösning som funkar för er.

      Boendet brukar vara den största kostnaden, och är det åtminstone för mig. Nu har min hyresvärd fått något problem med kommunen om något tillstånd så jag behöver hitta något nytt till nästa månad helst då billigare.

      Maten löser jag som du med matlådor hemifrån, och enklare matlagning om kvällarna så att jag har något att göra om aftonen. Försöker köpa billiga varor med kort datum, men det är väl inget nytt. Undvik att äta ute, det har jag inte gjort och tänker inte börja med det heller. Det är dessutom väldigt tråkigt att äta ute ensam.

      Min arbetsgivare har begåvat mig med en tjänstecykel, men jag har över två mil mellan jobb och natthärbärget så med det tjänstefordonet är det lite för långt. Men tanken var att ta ner min egen trotjänare till sommaren men nu vet jag ju inte var, när, eller hur jag bor då.

      Enligt min revisor skall det gå att dra av kostnader för dubbelt boende och resor under max två år, samt yrade hon något om ökade matkostnader under tre månader, vad det nu kan vara. Det kanske finns någon form a schablon? Ska snart ha en date med henne så förhoppningsvis blir bilden klarare efter det.

      Då du redan verkar vara ekonomiskt lagd så tror jag det blir knepigare att komma med knep. Du verkar vara på god väg redan så fortsätt på den inslagna vägen, leta efter eventuella läckor i utgifterna och försök täta dem helt eller så mycket det går.

      Mina tankar om dubbelt boende är väl att jag vill sluta med det så fort som möjligt och ha ett liv, inte som nu två. Om det sedan blir med nya jobbet och en flytt eller tillbaka till företagandet och bo kvar i det gamla huset, eventuellt köpa något annat boende och downshifta rejält och dra ner på tiden som läggs på jobb vilket jag är ganska så sugen på just nu. Tänkte använda de närmaste månaderna till att ta reda på detta, och även vilken väg som det börjar vandras på så går det faktiskt att byta om det inte känns bra. eller kombinera åtminstone de två sista. Härligt med många egna val, ja ja sambon får vara med och välja också åtminstone på ett hörn ;).

      Ha det bra, nu ska jag titta in på din blogg!
      /Fattigbonddräng

      Radera