lördag 7 november 2015

Oekonomisk snabbhet.

Dyra foton
Det är inte alltid som det går att backa bandet, göra om och göra rätt när något blivit tokigt. Som när Fattigbonddräng körde hem häromdagen när han sluppit ur förhörsledarnas klor och var på väg hem igen, det är lite obehagligt med alla dessa medtrafikanter som måste ligga en halv billängd bakom mig när jag kör omkring i min flådbil. När det dessutom är mörkt och lite småregnigt blir det inte trevligare med dessa närgångna uppvaktningar bakifrån. Det blir många oroliga tittar i backspegeln för att se om bakomvarande tänker köra om eller på en snart, eller om vederbörande är på väg in i bakluckan. Ger mig f-n på att om jag öppnat den hade de kört in och parkerat bland bagaget om det bara gick.

Detta är inget försvarstal, jag skyller inte på bakomvarande bilist det är bara ett konstaterande av orsak och verkan. Jag fokuserade på fel sak och jag står för mina handlingar och erkänner när de blir fel. Oftast kan man backa bandet göra om och göra rätt och så blir allt frid och fröjd igen. Men inte i detta fall, hur gärna man än vill. Under en av dessa backspegeltittar märkte Fattigbonddräng plötsligt att rumpnissen bakom plötsligt lämnade en rejäl lucka. Oj vad hände nu? Körde han på något? undrade en lika förvånad som Fattig Bonddräng så han dröjde kvar blicken i backspegeln en till två sekunder längre än vanligt för att se vad som hänt bakom....
Det var inget bra val, för när uppmärksamheten åter riktades framåt upptäcktes genast orsaken till minskad hastighet hos bakomvarande bilist som tydligen kände till vägsträckan väl. En fartkamera och jo, jag hann se den, lyfte foten från gasen för att bromsa men innan foten ens nådde bromspedalen var det dags att säga cheese och en vacker bild på flådbilen med förare skickades vidare till berörd myndighet för vidare beundran. Jag hade missat skyltarna när jag tittade bakåt i stället för framåt.....Jodå, någon gång ska ju vara den första som flickan sa,men vissa saker hade jag gärna sluppit ha erfarenhet av och nu går Fattigbonddräng i väntans tider igen. Denna gång för att göra bot och bättring. Så kan det gå när man har uppmärksamheten riktad åt fel håll, jag gjorde fel och nu får jag se vad det kostar för denna samhällsomstörtande verksamhet. En helt onödig utgift, som jag med lite mer uppmärksamhet hade kunnat undvika. Det gör ont i snåltarmen men jag har bara mig själv att skylla.

En annan verksamhet som det ägnats lite tid på är Københavns Lufthavns kvartals rapport. Det var ganska väntade siffror så ingen dramatik på börsen följde av den. Fattigbonddräng fördubblade innehavet genom månadens inköp, vilket är en tämligt hög hastighet för ett innehav även det. Det går undan i Fattigbonddrängs liv just nu. Så nu finnes hela två aktier i portföljen. Det betalades 3 300:- Dkr för aktien innan courtage och växling och slutnotan blev 4 168,45 svenska kronor.

Det finns mycket att titta på här i världen, just nu tittar Fattigbonddräng mest efter vägmärken men det är ju så dags.
//Fattigbonddräng



8 kommentarer:

  1. Hej Per!
    Ja, men vad mycket roligare jag kunde haft för dessa pengar istället!!

    OT.
    Jag har haft problem med att ha din blogg uppe på min "läslista". sedan du flyttade den. Har tjuvläst mest genom andra bloggar. Men har kanske lyckats lösa detta problem idag.....hoppas jag. Du försvann ju lite märkligt en gång tidigare utan att jag gjort nått. Men blogger har varit segt och knepigt ett tag nu med sena uppdateringar eller om det är något annat knas. Hoppas det funkar för dig på nya jobbet, kanske även jag snart vågar ta steget till ett nytt?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det vågar du! :)
      Min gamla perpenning.blogspot.com speglar alla inlägg så du kan ta den. :)

      Radera
    2. Vi får se hur vågad jag är....
      Tack för tipset, provar det om den länk jag snodde på en annan blogg inte funkar!!

      Radera
  2. Läste någonstans att det endast är ca en tredjedel av alla fotografier från vägkameror som faktiskt går att använda för bötfällning i slutänden. Registreringsnummer och förarens ansikte ska synas tydligt med mera. Har själv blivit fotograferad utan att böteslapp dykt upp, så det finns lite hopp.

    Om du i fortsättningen i stället vänder dig om och tittar direkt över axeln för att hålla koll på bakomvarande fordon... ;-) Njae, trafikfarlig idé...

    Hälsningar

    Carolus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nog inte någon sådan tur, men hoppet finns då inga böter kommit mig till del ännu. Vågar ju knappt hämta in posten längre....
      Funderade på att börja köra med tomtemask eller möjligen burka så kan det bli problem med identifieringen.
      fast det är kanske inte så trafiksäkert det heller så jag letar nog skyltar ett tag till tror jag.


      Radera
  3. Inte en chans att de hade parkerat i ditt bagageutrymme, även om det gått - för då hade de inte kommit fram fort nog...
    ...om man nu då bortser ifrån just nämnda gången med "selfiepinnen"...

    Jobbigt att man knappt vågar hämta in posten alltså!
    Vår planet är minsann ingen trygg plats att befinna sig på!

    Men ha en fin fredag med fina "ostisar" och därpå en trevlig helg (då kommer det ingen post)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det knasiga är ju att de inte kommer fram fortare bara för att de ligger så nära att de nästan fastnar på dragkroken, Det går lika sakta att ligga tre sekunder bakom. Dessutom får de bättre överblick om när det kan vara lämpligt att genomföra en omkörning. Fast, för många hjärnor är detta svårt att förstå.

      Har undvikit att gå till brevlådan idag. Men inte hjälte det, sambon hade ju gått dit och där låg ett brev från polismyndigheten. Ingen tvekan om vem som körde eller vilken bil det är på de kortet....
      1 500:- kr kostar det om någon undrar. Bara att erkänna sina synder och skicka tillbaka med autograf. Dyrt för ett foto, så jag anlitar en annan fotograf nästa gång det skall fotograferas ( Hoppas jag)

      Ha en riktigt bra fredag och helg du också, och jodå ostbågarna ligger och väntar

      Radera