torsdag 15 oktober 2015

Köpte flygplatsen

Fattigbonddräng har varit och rest en liten runda ut i vår värld. Skönt med lite omväxling och att slippa ifrån det vanliga ekorrhjulet och kliva rätt in i ett annat...  Ett fullspäckat program med massor av besöksmål och aktiviteter. Trevligt, men knappast någon tid till vila, så vila får bli en annan gång.
Det är en fascinerande att studera logistiken på och omkring en flygplats. I detta fall studerades Köpenhamns flygplats då det var den som Fattigbonddräng råkade infinna sig på för transport till och från resans mål.
En flygplats är som en liten i stad. Det mesta som man kan tänka sig vara i behov av finns att tillgå, om än till vettlösa priser och gärna då efter säkerhetskontrollen. Men långt innan man kommit igenom denna kontroll så finns det många tillfällen att spendera sina pengar på. Københavns Lufthavn har tillgång till ett utmärkt hotell, parkeringshus i massor där man givetvis kan få bilen tvättad medan man är på resa, samt att få parkeringshjälp och bilen framkörd när man återanländer med sitt flyg. Allt till en lämplig penning, så lämpliga penningar har dock inte Fattigbonddräng. Inte att förakta är även de start och landningsavgifter som tas ut av flygbolagen, uthyrning av butiksytor m.m.

Aktien på Københavns Lufthavn är inte direkt billig, men Fattigbonddräng fann ändå att det var dags att inhandla en flygplats i portföljen. Det kan vara bra att ha, om man tänker sig fler flygresor i framtiden. Så han köpte en, ja alltså inte en hel flygplats utan en endaste aktie i en flygplats. Eller snarare två flygplatser då även Roskildeflygplats ingår i bolaget. Det är ju lämpligt så det finns någon stans att flyga till också. Det betalades 4 084,27 Skr för en aktie med courtage och växlingsavgifter. Utdelningen ligger på 3,7% årligen uppdelat på två utdelningstillfällen.
Det sattes passagerarrekord i sept-15 och det har byggts ut terminaler och landningsbanorna är numera redo att klara av de större Airbus modellerna. Så det rullar på, aktien har trotts det höga priset runt 3 250 :- Dkr sjunkit en del från toppnoteringar på 4 700:- Dkr. Om det håller sig under 3 500:- Dkr så kan det tänkas att fler aktier köps in. Det borde väl vara en fin vallgrav i detta bolag då det knappast kan vara möjligt eller finnas behov under överskådlig tid (= länge) att bygga en liknande flygplats i närområdet av någon hugad konkurrent.
De största ägarna är Copenhagen Airports Danmark ApS med 57,7% och Den Danske Stat med 39,2% av ägandet och så i andra ändan nu då även Fattigbonddräng med så litet ägande det nästan bara går.

Den peng som blev kvar efter flygplatsköp användes under torsdagen till att fånga upp några Telia Sonera aktier som föll till trevliga nivåer på information från en hedgefond. Det betalades 41,50 kr per aktie och det inhandlades 35 st.
Pigan får allt mer att göra precis som det skall vara, hennes årslön beräknas just nu vara något över 10 000:- kr e-skatt om utdelningar och valutakurser håller sig omkring dagens nivåer. Alltid något.

Halva månaden redan avklarad, lika bra att fortsätta med andra halvan då.
Sköt om er!!
//Fattigbonddräng


6 kommentarer:

  1. Hej,

    Det torde vara en verksamhet med såväl bred som djup vallgrav. Den orsakar ju en del negativa externaliteter (främst i form av buller och utsläpp). Potentiella aktörer ska alltså inhämta (och betala för) rätt många tillstånd.

    Det kräver även som du nämner stora investeringar i infrastruktur. Rimligen borde det därmed finnas en del inträdeshinder att ta sig över för presumtiva flygplatsoperatörer.

    Kanske kan dock miljöaspekten tynga det egna samvetet en aning...

    Mvh

    Carolus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carolus.
      Tack för din kommentar, visst kan man ha synpunkter på miljöpåverkan som du påpekar. Samtidigt är ju frågan om den blir mindre om Fattigbonddräng äger några aktier eller om det är bättre för miljön om Anderson,Pettersson eller någon annan äger dem? Miljön påverkas dessvärre lika mycket oaktat vem som äger småposter i bolaget/en.
      Glädjande är dock att flera flygbolag ökat andelen miljövänliga flygbränslen vilket minskat belastningen av miljöfarliga utsläpp trotts ökad flygtrafik,Så utvecklingen går åt rätt håll tycker jag ändå.
      Sedan är det ju alltid olika uppfattningar om etiken i att investera i vissa typer av bolag som vapen, tobak, alkohol, läkemedel, olja och gruvindustrin mfl.
      Jag har även uppfattningen ( kanske helt fel ute här?) att det är först när bolag släpper nya aktier, eller värdepapper som investerare gynnar bolaget med nytt kapital. Redan befintliga aktier på marknaden som byter ägare kommer ju inte bolaget till nytta utan det är ju en transaktion mellan köpare och säljare och så lite courtage till mäklaren förstås.

      Så slutsatsen är nog att samvetet inte är så tungt belastat ändå ;)

      Mvh
      Fattigbonddräng

      Radera
    2. Det var absolut ingen kritik av ditt köp! Skulle själv inte ha några etiska problem med att äga Kastrupaktier.

      Kom endast att tänka på ett av dina äldre inlägg som jag läste för en tid sedan. Det handlade om aluminiumburkar som sargade kors magar (ett nytt perspektiv på återvinningens fördelar för mig). Jag tänkte därför att miljöfrågor låg dig varmt om hjärtat (det gör de säkert!); därav min halvfråga.

      Du har helt rätt i att inget bolag får något kapitaltillskott när du och jag sitter och byter aktier med varandra. Mäklarna gnuggar händerna, så klart. :-)

      För egen del går olja, vapen och tobak bort. Det handlar då inte bara om att låta bli att tillföra sådana bolag nytt kapital, utan även om att inte tjäna en krona på deras verksamheter (varken i kursappreciering eller utdelning). Inget direkt ägande av sådana bolag för mig således. Endast en personlig inre kompass; har inga synpunkter alls på hur andra agerar.

      För en del människor jag känner är det helt förkastligt att äga aktier överhuvudtaget; en åsikt som bottnar i en oerhört negativ syn på marknadssystemet. När vi träffas håller jag en väldigt låg börsprofil; då duger det inte att komma dragande med några etiska överväganden för aktieval. Som aktieägare tillhör man redan den mörka sidan... ;-)

      Hälsningar

      Carolus

      Radera
    3. Jag tycker att din kommentar var både bra och befogad, det gav mig en anledning att ge en lite djupare syn på hur jag funderar och vart mina tankar bär iväg. Även kritik är ju bra att få ibland, speciellt när det är befogat. Det är ju då man får möjlighet att förbättra sig och fundera över sina val.

      Sedan finns nog inga "miljövänliga flygbränslen" när jag tänker efter utan mindre skadliga är nog en mer sann benämning. Med de gör att utvecklingen går åt rätt håll.

      Miljön och landskapsvård ligger mig varmt om hjärtat, och jag gör mycket i min egen vardag, cyklar alla sträckor under milen. sorterar sopor, komposterar och har mig. Det är där jag påverka som mest, inte de multinationella bolagen. Där måste regeringar och myndigheter sätta regelverk och SE TILL att dessa efterlevs tyvärr brister det rejält här....

      Har också människor i min närhet som blir svarta i ögonen när aktier och utdelningar nämns i nyheter etc. de hör bara mijardutdelningar till aktieägarna och sedan är de igång.... Att försöka få över dem till mörka sidan är inget jag lägger energi på. Men om de insett att de faktiskt kan få ta del av dessa pengar så skulle de nog ändra uppfattning tämligen omgående.

      Må kraften vara med oss ;)
      Fattigbonddräng

      Radera
    4. Jag misstänker att kraften kommer att vara med dina aktier i Walt Disney när det lackar mot jul... ;-)

      Hälsningar

      Carolus

      Radera
    5. Tja, vem vet?... Hoppas bara tomten skickar många paket via flygplatsen i Köpenhamn ;)

      Radera