lördag 18 juli 2015

Ute och cyklar, plockar blåbär och mikro köper aktier

Jag hade en ledig dag för ett tag sedan och bestämde mig för att ta med sambon till den lilla trevliga ön Ven för en dag på cykel. Eller om det var tvärtom. Det här är inte första gången Fattigbonddräng är ute och cyklar, men det är ju en helt annan sak. Att ta sig runt på cykel är ett bra sätt att hinna se omgivningarna. Ven är ingen stor ö, så att hinna med ön och det mesta av vad den erbjuder är inga problem på en dag.
Det kan rekommenderas som en dagsutflykt för hela familjen, om man inte har något särskilt för sig i semestertider.
Även Ryssen verkade först ha Ven i kikaren samma dag som Fattigbonddräng besökte ön, enligt bloggaren cornucopia?  gjordes ett oanmält flottbesök utanför Malmös farvatten, men kurs rakt mot Ven. Genast började jag misstänka att Putin nu hade skickat en liten specialtränad styrka för att röva bort Fattigbonddräng. Allt för att utnyttja hans kunnande inom mjölkproduktionen, Rent av under tortyr, försöka få fram hur man optimerar avkastningen från mjölkkorna... Det är ju så att det råder importförbud av de flesta livsmedel i Ryssland, bland annat mjölk. Nu är ju inte Putin & Co helt ute och cyklar, när de nu köper in livdjur, dräktiga kvigor i massor och börjar bygga upp en mjölk industri av stor omfattning. Våra svenska bönder säljer kvigor på löpande band, glada för de pengar det inbringar för stunden när mjölkpriset är en katastrof. Men Fattigbonddräng vill nog varna för att det är som att kissa i byxorna, det värmer en stund men sedan blir det kallt, blött och väldigt otrevligt.
För när eller om bojkotten lättar, står ryssarna starka med massa inhemsk mjölk och importen är inte längre så aktuell. Vilket kommer att pressa världsmarknads priset ännu mer nedåt. Nu kunde ju en annan bloggare "skipper" dementera invasionshotet mot Ven dagen efter på grund av att farleden i Öresund tydligen går i lite märkliga svängar i området. Men för ett tag var jag JÄTTE RÄDD!!. 
Fast om Putin nu vill ha hjälp med uppbyggnaden av mjölkverksamheten så behöver han ju bara ringa och fråga, inte skicka en insatsstyrka.  Fattigbonddräng gör inte skillnad på sina kunder utan han får hjälp till samma pris som övriga kunder. Det kunde rent av vara trevligt att som omväxling arbeta i ett land  som uppskattar, eller åtminstone förstår vikten av livsmedelsproduktion. Resten av Putins politik är ju en annan sak...., en helt annan sak.

Sambon lyckades även med att få ut Fattigbonddräng till de djupa blåbärsskogarna. Så nu är frysen full med blåbär till bägges stora lycka. Ett halleluja moment i Fattigbonddrängs kök har därmed återigen inträffat. Nyplockade färska blåbär med kall mjölk och strösocker. Det är nog det godaste man kan äta njuta av, slår även ostbågar.... Så vad väntar ni på? Ut och nyttja allemansrätten, plocka bär och njut av denna extra utdelning av naturtillgångarna. Hoppas kunna få till en expedition i blåbärsriset till innan säsongen är över.

Passade på att prova Avanzas minicourtage på 1:- kr i avgift vid småköp. Så i torsdags slog mitt aktiefiske till lågpris in och jag inhandlade 5 st aktier i Skånska Energi till kursen 47:- kr. Som jag skrev efter årsstämman kunde jag tänka mig att köpa mer först när priset var runt 48:- kr eller om rapporterna börjat bli starkare. Nu har ju vd-n avgått, om det är på grund av kritiken vid årsstämman eller har andra underliggande orsaker har inte vad jag känner till kommunicerats. Men att det är lite oreda i ledningen och att energimarknaden har svårt att ta betalt för el är ju en bidragande orsak till den lägsta priset aktien handlats för. ( så länge jag har koll på i alla fall ).  Ibland kan det vara ett bra tillfälle att köpa på sig aktier när bolaget har problem, men inget är säkert i detta spel. Men att försöka fiska upp några aktier till låga nivåer kommer jag att fortsätta med för de småpengar som blivit "över" vid ordinarie köp.

Det har blivit tid att köra till en av de svenska mjölkbönder som fortfarande finns kvar.
Ut och cykla med er, gärna till blåbärsskogen!
//Fattigbonddräng

 


7 kommentarer:

  1. Nu besitter jag inte din insikt i livsmedelsbranschen, men är inte havre både enklare, ger mer output på mindre area och mer hållbart än hela kedjan bakom komjölk? Tänker på havremjölk som ju har utomordentligt näringsvärde. Havre är vi (Sverige) ju självförsörjande på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym.
      Havremjölk är ett utmärkt alternativ till komjölk. Särskilt för dem med allergi eller överkänslighet. som Fattigbonddrängs sambo. Så det nyttjas ansenliga mängder av denna dryck i hushållet.
      Men smakmässigt är det ingen höjdare enligt mig, Det vore helgerån att njuta av färska blåbär och havredryck istället för komjölk om man tål den.
      Havre är vi så gott som självförsörjande på, jag tror det importeras en del som fodermedel. Men hur länge till är vi det med dagens jordbrukspolitik? Det behövs någon (oftast bönder) som brukar jorden för att det skall kunna skördas, och just bönder börjar bli en bristvara i landet. Har sett siffror på att vi är under 50% i självförsörjningsgrad och det minskar snabbt... givetvis olika grader för olika livsmedel, men när det räknas samman får man fram en siffra.
      Men jag föredrar svenskodlad havremjölk före importerad komjölk, så i en nära framtid kanske det blir havremjölk till blåbären även för mig....
      Det kan även vara ett bra alternativ för veganer, eller de som diskuterar miljö eller djurvälfärds debatter etc. det kan rymmas mycket i valet mellan havremjölk och komjölk.

      Radera
    2. Hej igen Anonym.
      Hittade en rolig artikel från tidningen ATL som skojar till det lite om komjölk vs havredryck. Även miljö och jordbrukspolitiken är med på ett hörn.

      http://www.atl.nu/marknadskr-nika/istiden-p-st-s-i-alla-fall-inte-vara-lantbrukets-fel

      Skriven av Lars Wiberg som jobbar på Ölands bank

      Radera
    3. Skummade lite, skall läsa mer noggrant sen för det verkade läsvärt. Fö är jag av åsikten att det är önskvärt att vara självförsörjande på både mat och energi i möjligaste mån. Betydligt mer fokus borde ligga på dessa frågor. Men som vanligt är det först när det redan smällt som politikerna kommer reagera.

      Radera
    4. Självförsörjning på energi och livsmedel är även min önskan, Tyvärr är det nog en utopi, men hoppet överger mig inte i första taget.

      Radera
  2. Jag har varit en hängiven blåbärsplockare på äldre dagar. Men nu har jag tröttnat på alla fästingar och älglusar. Så jag får se om jag vågar mig ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hoppas jag du gör, det gäller att klä sig ordentligt! För mig är det myggen som är värst, de älskar mig verkligen. Men jag har en hatt med inbyggt myggnät och tät klädsel i övrigt. Byt kläder när du kommer hem och kolla efter fästingar, så behöver du nog inte utfodra odjuren allt för mycket. Det besväret är blåbären värda!!

      Radera