onsdag 1 juli 2015

Halvvägs genom året

Det har ju funkat så här långt även i år... trotts mindre inkomster har det inte behövts att dra ner på spartakten någonting än i vart fall. Det har inte heller känts som om jag försakar något annat. Jag lever på som vanligt och ekorrhjulet snurrar sina varv och jag införskaffar det jag är i behov av. Jag "unnar" mig mitt fredagsmys och... ja, det är väl det jag är i behov av, resten klarar jag mig utan.
Men verkligheten kommer ifatt även en Fattigbonddräng och för att inte själv bli den största sevärdheten på semesterresan, har behovet av klädinköp infunnit sig. Med nuvarande möjligheter till outfit så är det kostym-nisse eller trashank att välja på. Kostym är väldigt lite jag...och trashank vill man ju inte vara när man besöker civiliserade områden. Så det i särklass tråkigaste en Fattigbonddräng kan företa sig rycker allt närmare. Att handla kläder. (hemskt bara att skriva) Inte för att det kostar pengar, utan för att det är vidrigt tråkigt att besöka dessa klädaffärer. Prova, prova igen, mot nästa affär och upprepa allt från början.... Dessutom ligger dessa butiker oftast i städer, vilket gör att motviljan till besök blir än större. Det blir nog som vanligt med att hitta lösning på ovanstående i-landsproblem. Sambon löser det på något vis.... detta är den bästa lösningen, rent estetiskt, med färgmatchning etc. Om det måste till andra åtgärder så blir det i nio av tio gånger en lösning på problemet som heter postorderföretag. Då slipper jag köra till staden!!

Juni tog slut och det blir halvårsredovisning, det kom även en utdelning från NorthWest till slut. Kursen har varit sjunkande ett bra tag och aktien handlas nu under 8 Kanadensiska dollar. Månadens utdelning blev 71:- kr e skatt.
En sammanställning av pigans lön fram till nu blir som nedan.

Datum               Aktie                          Summa
2015-06-11       Aker                      2 623,10 kr
2015-05-29       Skånska Energi       805,00 kr
2015-05-21       Yara International     401,19 kr
2015-05-13       Industrivärden          263,00 kr
2015-05-07       H&M                         512,25 kr
2015-04-29       Skåne-Möllan           455,00 kr
2015-04-15       TeliaSonera              840.00 kr
2015-04-02       Swedbank                175,70 kr
2015-03-31       NCC                         429,00 kr
2015-03-31       Bank Nordik             162,20 kr
2015(6 av 12)   NWH.UN                  430,74 kr
                        Summa                  7 097,18 kr


Med månadsskifte kommer även en sammanställning av ekonomiska läget. Det innebär mer siffror och denna gång ser de ut så här.


                                 29 maj-15                   30 juni-15
Fonder                    16 316,15 kr              15 213,73 kr
Bank konto           156 762,23 kr            155 562,23 kr
Aktieportfölj           243 443,00 kr           247 266,36 kr 
Kapital 1                416 521,38 kr           418 042,32 kr 


Det ökar lite på nedersta raden, men inte i samma takt som pengar sätts in (6 500:- kr). Fonder backar, bankkontot backar i samband med betalning av lån (-2 187:- kr = 729:-kr/mån) och portföljen backar till följd av marknadsläget. Men det är inget som drar ner humöret, snarare tvärtom. Ju surare börs desto gladare köpare...dräng.

Många med bättre förstånd att Fattigbonddräng menar på att man ska inte köpa aktier nu, utan vänta ut nedgången. Bygga kapital (kontanter) för att köpa vid botten av raset? Jag förstår teorin, men och det här är ett stort MEN. När infinner sig den där botten då? Igår? Idag? om ett år eller mer? Fattigbonddräng har ingen aning, så det blir att fortsätta med månadsvis eller möjligen varannan månadsvis köp enligt uppgjord plan för att fortsätta bygga på utdelningarna, det där med att gå in och ur marknaden har jag allt för lite kunskaper om för att tajma rätt. Det överlåtes till mer kunniga och professionella aktörer. Köp och behåll blir även i fortsättningen huvudspåret i min portfölj. Vad som köps i Juli? tja kanske påfyllning av Ericsson eller NorthWest kanske rent av lite i varje med Avanzas låga courtage.

Nu väntar bokföringsarbetet....går inte att dra ut på det längre nu!

Trevlig sommar!
//Fattigbonddräng


4 kommentarer:

  1. Jahaja, där ser man. Halva året har alltså gått!
    Låter som du har en bra plan för andra halvan med.

    Kläder ja. Jag har en far som ja, typ aldrig, handlar kläder.
    Så det brukar välan vara min mor som löser det.
    Fast sist så var det, vad säger man, en släktings släkting eller nåt sånt, som gick bort och visst varit shopaholic när det gällde kläder. Det fanns sisådär tio (10!!) oöppnade, ja oöppnade! skjortor i min fars storlek - bara som ett exempel.
    Min far fick en helt ny garderob. Bara kallingar han (eller mor) behöver köpa själv inom de närmsta åren.
    Det fanns alltså allt i fint skick och mycket helt nytt - byxor, jackor, kostym, finbyxor, skjortor, tröjor, T-shirts, arbetskläder. Som passade min far, även i smaken.
    Sedan fanns det större storlek också, ungefär en hel garderob det med.
    Och så de kläderna som personen i fråga använde själv...!!!
    Phu, inte så roligt att röja det huset, kan jag berätta!
    Men det var ju bra att kläderna kom väl till pass!
    Lycka till med dina utsvävningar i postordervärlden!
    (ps. har länge tänkt att göra ett inlägg om det där utröjandet av huset, kanske kommer det snart nu när jag fick "vatten på min kvarn")

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, det var ju bra att du fick lite vatten, det är ju en bristvara hos er vissa tider. Gratis saker är ju trevligt OM det är sånt man ändå behöver, annars är det ju bara mer saker som tar plats. Jag behöver kläder snarast så jag ska nog inte gå och vänta på att någon släktings släkting eller så har "klädsamheten" att gå och avlida. Så det blir katalog shopping denna gång, ska bara kolla hälsoläget i släkten först...
      Bra plan för andra halvan..!? nja det vet man aldrig förrän efteråt.Men plan finns, även om risken är stor att det där ekorrhjulet bara fortsätter att snurra på ett tag till. Ska bara försöka bromsa farten lite till, innan jag hopar av det.

      Radera
  2. Du har min fulla sympati och medlidande.

    Det är nästan så att jag föredrar att dra ut en visdomstand än att köpa kläder.

    Och någon stöd från hustrun som inte förstår det oerhörda i det här får man ju inte heller...

    Mvh//Cm

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack det värmer!
      Behöver allt stöd i det här, har inte fått iväg någon beställning än. Drar ut på det längre än med bokföringen....

      Nej, visst är kvinnorna omöjliga att förstå sig på i vissa fall.
      Kan det vara det som är tjusningen med dem?

      Radera