lördag 28 februari 2015

Ny månad, nya siffror

En kort månad är över och därmed är det redan dags för redovisning av hur februari tog sig ut. Som vanligt har 5 500:- kr gått till portföljen och en tusenlapp till kommande betalning av räntan på bolånet.

Siffermässigt ser det ut så här

                                  31 jan-15                   28 feb-15
Fonder                    18 098,08 kr              17 336,49 kr
Bank konto           144 712,23 kr            145 712,23 kr
Aktieportfölj           215 611,13 kr           237 210,55 kr
Kapital 1                378 412,44 kr           400 259,27 kr 

Inte så illa när siffrorna ökar så mycket mer än vad som sätt in i nytt kapital. Hur länge kan detta hålla på frågar sig Fattigbonddräng och fler och fler ställer samma fråga. När kommer det stora fallet på börsen? Den som kan förutspå det exakta datumet har ett fint läge att sälja av i tid. Kan dessutom datumet för när botten är nådd preciseras så är ju kommande rikedomar inom räckhåll. Dessa datum har dessvärre inte Fattigbonddräng någon koll på, och om så vore fallet så skulle jag behålla den kunskapen för mig själv.

Intressantare frågor än själva siffrorna på kapitalbasen är ju, vad får jag för pengarna? I skrivande stund är svaret
ca 9 000:- kr om året i passiva inkomster. Eller ca 7,5% av mina kostnader under ett år, snart en gratis månad om året om jag vill ta ut pengarna i handen. Det viktiga är att bolagen fortsätter dela ut pengar till mig, inte aktiekursen i sig. Den är bara intressant när jag ska sälja, eller när jag vill köpa.

Fyra av bolagen i portföljen kom med sina rapporter under torsdagen och fredagen i veckan.


Fingerprint Cards kom med en tämligen stark redovisning och aktien steg bra under torsdagen, detta fortsatte på fredagen ända upp till min säljkurs på 55.- kr, men fler säljare stod i kön på den nivån så jag blev inte av med dem. Nästa vecka kanske....

PA Resources ...   siffrorna tänker jag inte kommentera mer än att de är bedrövligt dåliga. I övrigt ville tydligen inte aktieägarna att företaget skulle likvideras, riktigt än. Så nu blir det sju månader till nästa gång det blir aktuellt med kontrollräkning av balansräkningen. Sedan blir det nya lärdomar.

BankNordik Kom enligt mina förväntningar med ett bra resultat, De till och med höjde utdelningen med 50 öre eller 33%. Från 1:50 Dkr till 2:- Dkr. Trevligt och för mig oväntat.

Aker Så i fredags kom den då till slut. Med spänning har jag väntat, frågorna var många, men störst var väl den om hur mycket stryk företaget har tagit av oljeprisfallet. Hur mycket skulle utdelningen sänkas? För något annat vore oansvarigt av ledningen enligt en Fattigbonddräng. För oljepriset har pressat lönsamheten. Min egna förhoppning låg på en halvering från i fjol, i intervallet 6:- - 8:- Nok. Men det landade på 10:- Nok / aktie. Med ett förslag på möjlighet att ta ut halva utdelning i aktier och halva i pengar. Eftersom jag vill köpa på mig mer i bolaget kan det vara intressant som alternativ. Det blir att studera det lite närmare vid tillfälle (Även själva rapporten skall tittas mer ordentligt på) . Har någon erfarenheter om det lönar sig med aktier istället för utdelning av pengar? Slipper man skatten kanske? Ja ja det ska igenom stämman först också, men stämmor brukar dansa efter hur ledningen bjuder upp och för.

Och så lite annat, typ religionskunskap, Fattigbonddräng har nu börjat läsa i koranen.... eller några slumpvis uppslagna delar ...... hmmm en motsägelsefull skapelse verkar det som, Kanske mina fördomar som lurar mig, men om nu profeten är ofelbar. Hur kan då en avdelning handla om citat "Större fel som begåtts av Muhammed"  slut citat?  Eller blandar jag ihop olika profeter med samma namn?  Finns/fanns det många profeten Muhammed? Jag får nog ta det från början Sura1: nyckeln
......tar det en annan gång.

//Fattigbonddräng


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar