onsdag 18 februari 2015

Tävla, men mot vem eller vad?

Inte ens Fattigbonddräng har lyckats undgå att lägga märke till att börsen är högt värderad. Många med bättre förstånd än Fattigbonddräng har uttalat sig om vad detta beror på, så jag lägger ingen tid på en egen tolkning här.
Något som även har noterats är alla jämförelser de flesta aktie sparare gör mot olika typer av index. Det är förstås intressant att veta hur det går för ens placeringar vs inflation m.m. Så att inte det reala värdet urholkas eller halkar efter den ekonomiska utvecklingen. Det är ju även väldigt trevligt att lyckas bättre än grannen, fondförvaltaren på det stora fondbolaget, eller något av de tjugotalet index som bara Avanza ger tillgång till i sina grafer. Eller att överträffa de erkänt duktiga ekonomibloggarnas resultat något enstaka år.

Fattigbonddräng jämför sig ännu inte med någon av dessa ovan nämnda. Detta beror på följande anledningar. Grannen har jag ingen som helst aning om hur eller ens om han investerar i aktier, så det låter sig inte göras. Fondförvaltarna, är eller bör vara utbildade proffs som har betalt för att göra ett jobb och leverera resultat. De har tillgång till tid och information som är svårt att matcha för en vanlig dödlig. Det tävlas helt enkelt inte på lika villkor då, lite som att ställa ett korplag i fotboll mot svenska mästarna ( Malmö FF tror jag ).
Så har vi alla dessa olika index! Jag blottar min okunskap i fullt dagsljus här, men varför finns det så många? Behövs alla? och varför då? I min trångsynta världsbild så borde det räcka med ett för varje land, ett för varje världsdel och ett globalt. Det trevliga med många index är att det går nästan alltid att hitta något som gått sämre än den egna portföljen... och då kan man känna sig lite duktig.
De stora ekonomibloggarna verkar även de ha gedigna utbildningar och kunskaper i att tyda siffror och kassaflöden, nyckeltal och årsrapporter som en Fattigbonddräng bara kan drömma om. Så även här halkas det efter rejält för drängen. Eller inbillar jag mig bara här?

Fattigbonddräng har inte som ambition att vara bättre än grannen, fondförvaltarna, index eller någon annan aktiesparare. Det jagas i och för sig procent, men inte på kapitalet så mycket. Utan procent av livskostnaderna. Utdelningarnas förmåga att täcka Fattigbonddrängs alla kostnader under ett år. Eller pigans lön helt enkelt.  Om vi räknar bort det nuvarande sparandet så räcker med god marginal 10 000:- kr i mån att täcka dessa kostnader, Kända utdelningar löpande 12 månader är just nu 8 229:- kr. Ränteinkomster oräknade. Detta motsvarar 6,8% av årskostnaderna och är det enda tal som är riktigt viktigt.  Ju högre detta tal blir, desto mer fri kan Fattigbonddräng känna sig och vara. Varje 8,33% innebär att en månads kostnader blir betalda av andra människors arbete, detta känner jag mig ödmjukt tacksam inför även om det är jag som tar den ekonomiska risken. Om portföljen i övrigt går bättre eller sämre än grannens betyder ingenting, men jag hoppas det går bra för honom/henne, och alla er andra också så klart. Så lycka till med ert sparande!

Tja, sådan är jag!
// Fattigbonddräng

PS. Dividend Mantra skrev något liknande för ett tag sedan, han hann lite före mig, men jag lägger ut det här ändå DS.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar