Nu flyger dom bara förbi!! |
De flesta rapporter och nyheter om flygplatsen har varit positiva de senaste kvartalen, men nu finns lite negativ statistik. Kastrup har tappat trafik som hub, och med tämligen stora siffror dessutom. Minus 25% vilket är en hel del uteblivna start och landningsavgifter, samt missade intäkter på passagerarnas shopping under väntetider. Flygbolagens ev tankning, påfyllning av vin, tömning av pottor o.s.v.
Om någon vill läsa lite mer om detta så hittas en del här. Om man vill läsa lite mindre tittar man istället här.
Fattigbonddräng har inte förstånd till att ändra på sin plan ( inte flygplan ) att vilja köpa mer flygplats till portföljen. Men kanske kan lite dåliga nyhetsflöden få ner kursen på aktien, en liten smula så att en snålekonomisk Fattigbonddräng kan trycka till på köpknappen snart igen. Så flygplatsen finns kvar på önskelistan även in i framtiden.
Så, nu fortsätter vi ha helg allihop.
//Fattigbonddräng
Jag läste både den långa och den korta och de säger lite olika saker. Till att börja med så vet jag inte när minskningen skedde, men just nu så ökar nav-trafiken igen. Antagligen minskade det när SAS krisade som värst, men oavsett är det inget som hänt nu. Var flygplatsen ok förra året så är den det fortfarande.
SvaraRaderaSedan delar rapporten in trafik i direkt och indirekt, samt nav-trafik. Både indirekt och direkt har ökat de senaste tio åren. Hur indirekt trafik kan öka men nav-trafik kan minska vet jag inte, men oavsett så är det inga nya nyheter.
Intressantare var att se hur enorma flygplatserna i Frankfurt och Amsterdam är jämfört med resten.
Hej Daniel.
RaderaIndirekt och direkt flygtrafik har ökat, men som ren amatör tror jag att flygtrafiken i hela världen totalt sett har ökat år efter år. Människor flyger allt mer, även lastflyget verkar ha ökande volymer. Detta gynnar så klart nästan alla flygplatser.
De "dåliga nyheterna" för cph är kanske inte dygnsfärska, men inte lastgamla heller. Eftersom även 2016 års siffror är med. ( Gissningsvis kalenderåret 2015. ) Rapporten sammanfattar siffrorna för 2016 mot 2006 års siffror. vilket ger en tydlig signal om hur det som mäts utvecklas i företaget över tid.
Jag hoppas och tror inte att ledningen för CPH hoppar jämfota av glädje över sammanfattningen som ACI gör, som den nedan.
Copenhagen and Vienna airports remain hubs,
but their hub connectivity levels have decreased
significantly (-25% & -6%). Barcelona is now
predominantly a point-to-point airport, and has
seen hub connectivity levels decrease in the wake
of the global financial crisis (-14% since 2008).
These airports have however managed to post
direct connectivity gains over the same period
– pointing to a renewed focus on developing the
network with point-to-point services, in addition
hub and spoke.
Och det här är den första negativa "nyheten" jag hittat om bolaget sedan jag började titta på det. Så det tändes ett litet hopp om sjunkande aktiepris, detta ljus lyste någon dag men verkar ha slocknat idag igen ;)
Sedan är detta naturligtvis ingen katastrof för CPH. Det är som du skriver en ok flygplats även i år. En ny längre landningsbana som klarar de riktigt stora flygplanen, utbyggda terminaler och fler och fler resenärer totalt sett. Om dessa sedan tillkommit genom direkt, indirekt eller nav-trafik är inte det viktigaste. Men det kan vara intressant information för den operativa ledningen och en Fattigbonddräng.
Frankfurt är en jätte bland flygplatser och ett klipp ur rapporten lyder.
"Frankfurt airport has the best hub connectivity not just in Europe but worldwide"
Tack för att du kommenterade!
Det fick mig att läsa igenom det mesta igen, och med lite andra ögon.
Jag är imponerad över att du läst hela rapporten, 68 sidor!!. Trodde bara det var jag som var så nyfiken.
Mvh Fattigbonddräng
Man ser en stark koppling mellan flygplatser och flygbolag. Köpenhamn lever med SAS och det är nödvändigt för dem att SAS går bra. Ett flygbolag som satsat enormt och vuxit fram till en jätte är Turkish Airlines och, japp, Istanbulflygplatsen har också växt enormt.
SvaraRaderaSå antagligen borde det gå att förutsäga Köpenhamns framgångar som hub genom att titta på SAS planer.
Det finns en stark koppling mellan SAS och CPH.
RaderaBagagehanteringen sköt av SAS på alla gater om jag minns rätt. ( Kan säkert finnas något undantag ).
Att Oslo, Arlanda, Helingfors och Keflavik ökar, kan ju vara en följd av SAS prioriteringar, de flyger ju mycket på dessa destinationer också.
Någon som följer SAS kanske har information om deras framtida strategi.
Själv har jag inte SAS i bevakningsläge. Det kanske jag borde ha, om symbiosen är så tydlig. Ingen dum idé alls, tack för den. Det får jag allt titta lite på.