söndag 17 maj 2026

Korkat bolag

Fattigbonddräng tänkte ju skriva lite om det bolag som köptes för vinsten från Silex Microsystems. Ordet vallgrav vill infinna sig, bloggaren Gustav med sina exotiska bolag brukar leta vallgrav för sina bolag och detta bolag har vad Fattigbonddräng kan förstå just vallgrav mot konkurrerande verksamheter. Det är inte bara till att starta upp och sälja det man producerar tämligen omgående. Det tar tid, lång tid att få fram den här produkten. Tid är ju pengar så det är lämpligt att ha det vid start och att inte förvänta sig avkastning på väldigt lång tid. Det är inte riktigt så vårt samhälle funkar idag, med snabba vinster och fokus på expansion.

För att starta upp en sådan här verksamhet behöver du först köpa in lite mark, inte varsomhelst utan det behöver vara på rätt breddgrad dessutom. Sedan behöver du plantera det som ska växa och det ska skötas och vårdas under lång tid, väldigt lång tid. När du väl ska skörda första gången har det passerat tjugofem år. Det är länge för att vänta på avkastning. Dessvärre räknas denna första skörd som jungfrulig och duger inte riktigt till premium segmentet, det är visst för hårt. Sedan är det dags att vänta en tid igen innan nästa skörd men nu bara nio år. Så efter trettiofyra år är det dags för inkomster igen. Fast inte heller denna gång är produkten som bäst och duger inte heller nu till vad vi tänker på när vi hör namnet. Det är först vid tredje skörden alltså fyrtiotre år in i produktionen som det händer grejer och den skördade barken från dessa korkträd når sin bästa kvalitet och man kan som ny korkproducent konkurrera fullt ut med andra korkproducenter. Det känns som vallgrav mot konkurrens i Fattigbonddrängs värld. 

Det korkade bolag som Fattigbonddräng köpte är Portugisiska Corticeiera Amorim SGPA. Korkeken är för övrigt Portugals nationalträd sedan 2011. Fattigbonddräng köpte 100 aktier för 77,88 kr/st efter courtage och växling. De har en utdelning på ca 5% och det sker en gång om året i maj. Börsvärdet är runt 930 miljoner Euro och de har varit verksamma i 155 år, det går ju inte så fort i den här branschen.  De är världens största korkbearbetningskoncern.

Korken i sig är ju ett väldigt mångsidigt material, hälften är luft så den vägen bara 0,16 gram / kubikcentimeter och flyter fint. Den är elastisk, komprimerbar och fjädrande. Kork är ogenomsläpplig tack vare suberinen och ceroiderna i cellväggarna. Den kan åldras utan att försämras. Korken har en termisk, akustisk och vibrationsdämpande isoleringsförmåga. Den beskrivs som hypoallergen, antistatisk och luktfri. Avger inga giftiga gaser vid förbränning och brinner väldigt långsamt och används som brandskydd. Kork är förnybar, återvinningsbar och biologiskt nedbrytbar. 

Det finns mycket kuriosa att läsa om kork på amorim.com/en/cork/curiosities/ vilket inte är en länk för det saknar ju https och www.... Därifrån kan man lätt leta mer information om själva bolaget om man är intresserad.

Fattigbonddräng kan tänka sig att köpa fler aktier i bolaget när han är klar med nuvarande Plan A. I väntan på det är det väl bara till att korka upp eller flyta med strömmen.

Sköt om er. 

//Fattigbonddräng

8 kommentarer:

  1. Trevligt och informativt inlägg! Lycka till med köpet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fru Olsson!
      Själv är jag inte så nöjd med inlägget.... blev lite hastigt skrivet på grund av 19 års kalas.
      Skulle skrivit mer om familjen Amorim som startat företaget och fortfarande är ledande inom det. Samt naturligtvis när de köpte upp svenska Wicanders-gruppen 1989, men lätt att vara efterklok, svårt att vara förklok.
      Mvh
      //Fattigbonddräng

      Radera
  2. Googlade den där stora atomen faktiskt, intressant. Googlade faktiskt naturkork oxå, men det var för några veckor sedan då vi sprättade en vinflaska och sambon frågade om kork. Korkek har man naturligtvis hört talas om från alla dessa Julaftnar klockan 15.

    Allt fler vinflaskor blir ju med skruvkork och även plastkork har jag uppmärksammat genom åren.

    Intressant med annorlunda investeringar, kanske skulle jag dra igång en liten alternativ portfölj vid sidan om. Andra gånger har jag funderat över att dra igång en trejdingportfölj vid sidan om, men det har inte blivit av ännu.

    5% DA kan funka för mig, det är kring snittet i min pensionsfond i dagsläget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej NHLI!
      Skruvkork av plast och aluminium på vin och champagne flaskor är ju som att slösa med pengar i sparkyrkan. På gränsen till hädelse. Det blir billigare men de så kallade finare vinerna brukar kosta på sig en korkplugg...
      Jag har en sån där lekportfölj..... kan konstatera att det inte är min bästa gren. Men det är ändå ganska kul och bara med små pengar. Silex blev någon form av lyckat undantag, och sådana kan ju hända. Sedan ska man ha roligt också, även om det inte lönar sig. De flesta hobbys som golf. fiske etc. brukar inte heller vara lönande... här finns ändå en liten chans att gå plus!
      Hoppas snön är borta nu där i nordliga kalland!
      //Fattigbonddräng

      Radera
  3. En så intressant bransch, och visst kan man misstänka att dagens ADHD-värld inte klarar att göra investeringar som tar decennier att betala sig. Jag antar att de främsta korkurrenterna är syntetiska material eller gummi.

    160 ägare på Avanza så du har nästan börjat med mainstreambolag nu!

    Hmm, gick från 20 till 213 ägare i januari 2023. Har du pratat om dem förr?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Daniel!
      Tur att man kan köpa in sig nu och få utdelning varje år och slipper vänta 25. Även om det görs försök med bevattning, gödsling m.m. som verkar kunna få ner tiden för första skörd till runt 10år. Plastprodukterna är jag mest avig till, på grund av Microplaster i naturen som aldrig försvinner. Gummi, riktigt gummi kommer från ett annat träd och känns bättre. Sedan görs mycket syntetgummi som väl är lika illa som plast....
      Hypen -23 är jag helt oskyldig till, och har nog inte nämnt bolaget innan även om jag tittat på det några år.
      Ser att jag är anonym i mina kommentarer trots inloggning! Blogger gillar inte Fattigbonddräng, och det börjar bli ömsesidigt.... Passar på att tacka för dina inlägg här och nu när jag blivit insläppt på min egen blogg 😉.
      Mvh
      Fattigbonddräng

      Radera
    2. Nu är jag jag igen....
      //Fattigbonddräng

      Radera
    3. Alltid oroväckande när man verkar vara någon annan än sig själv. Hade "fel" frisyr nyligen och blev inte igenkänd så jag undrar om jag verkligen är jag.

      Blogger är väl inte lysande, men den har ändå varit bättre, för mig, de senaste åren än den brukade vara, men då kommenterar jag inte med mitt Google-konto.

      Radera