onsdag 27 maj 2015

Nobbad av Norge och fått transatlantiska pengar

Stor eller liten bror?
Vad är det, som gör att vårt kära brödrafolk i väst tar alla tillfällen i akt att ge oss Svenskar på nöten så fort möjligheten infinner sig? Det kan väl inte vara någon form av lillebrorskomplex som  fortfarande sitter i efter alla år?
 Norge och norrmännen ( även norrkvinnorna givetvis) är ju numera bättre än fäderneslandet Sverige och svenskarna ( och svenskorna ) på nästan allt! De har bättre och klokare politiker, Starkare  försvar, mer olja, fler fiskar som de dessutom får fiska upp. Skidåkare som vi inte ens vill tänka på, så gör inte det!
.... det är väl bara ishockey som är det lysande undantaget, men alla regler ska ju innehålla något undantag. Nämnde jag eurovision song contest?

Fattigbonddräng hade  tänkt sig vara med och teckna utdelningsaktier i norska Aker, halva utdelningen kunde ju användas till aktieutdelning istället för kontanter..... så det letades upp blanketter, lästes på norska och amerikanska om hur det skulle göras och vad som krävdes för att vara med.
För att vara på den säkra sidan ringdes även Avanzas kundtjänst upp för att säkerställa så blankettifylleriet ( har inget med alkohol att göra )  blev korrekt utfört. Både hängslen och livrem med andra ord. Så skickas detta viktiga dokument iväg till Norge. Det tar några dagar så ligger ett mail i inkorgen från DNB, säkert en bekräftelse funderar Fattigbonddräng, men icke så, utan det är ett besked att " Tegningen hos oss er kansellert."  Så där fick Fatttigbonddräng på nöten, ett noll till Norge. Något blev fel, jag tar på mig det för jag gjorde säkert något galet, men ingen större skada är skedd. Det blir pengar av hela utdelningen istället, det funkar för mig det också, även om jag gärna skulle vilja ha några Aker aktier till i min ägo innan jag är riktigt nöjd. Får ordna med det på något annat vis som Emil i Lönneberga skulle sagt.

Avanza släppte även ifrån sig NorthWest pengarna idag. ca en vecka efter andra kontoförare. Undrar lite vad de har pengarna till under tiden. Så till slut kunde pigan avlägga besök och bevisa att hon inte förskingrat pengarna för egen del. Hur som helst så kom det in 71 kronor och 94 ören, minsann om inte svenska kronan blivit en aning starkare sedan förra månaden.

Nu ser vi fram mot fredagen när Skånska Energi skall dela ut, känns tryggt att skåningar kan man lita på....väl?
//Fattigbonddräng

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar