tisdag 7 oktober 2014

Ett nytt bolag in i portföljen


Så har då Avanza jobbat på under natten och fått ordning på sina siffror och tekniken. Fattigbonddräng kunde därmed se att det blev ett köp under gårdagen. En för portföljen historisk tilldragelse, nämligen att ta sig över stora vattnet till Nordamerika för att köpa in sig i det Kanadensiska bolag NorthWest Healthcare Properties REIT. Det är väl inte det kortaste namnet på ett bolag, men jag tänker mig vara långsiktig ägare i det så det kanske kan passa med ett långt namn. Det är väl som så att jag inte har så mycket nytt att komma med om detta högutdelande bolag. Bloggaren Gustav har skrivit några bra och tämligen uttömmande inlägg om det på sin blogg och de kan ni hitta här.Ta även del av alla kommentarerna!  Även rullstolsinvesteraren har detta bolag i sin portfölj. Så vad kan gå fel???..... Nu väntar jag på att utdelningarna ska trilla in månadsvis, från andra sidan havet. Det har ägnats några timmar i sommar/höst åt att försöka förstå mig på dessa REITs till bolag. Lite klokare har jag nog blivit, även om det är i sin linda. Jag har inte riktigt kläm på hur sådana här bolag ska kunna växa, när de delar ut så mycket av vinsten. Sker tillväxt enbart med nytt aktiekapital eller skall nya lån finansiera investeringar? Är det det våran kära Lundalupp menade med pyramidspel? Nu kom jag på att jag saknar hans kommentarer om industrivärdens rapport!
LUNDALUPPEN KOM TILLBAKA!
Hur som helst, att äga ett bolag brukar vara bästa sättet att lära sig om det och nu vågar jag mig i alla fall så här långt.

Den största delen av pengen från fondförsäljningen gick åt till inköpet  av ovan stående bolag. Det är ju för en Fattigbonddräng en ganska dyr courtage avgift som skall betalas så det är lämpligt att köpa åtminstone för femsiffriga belopp.

Trotts detta blev det en liten peng över, och den har använts till att fylla på med lite NCC aktier under dagens handel Så nu har NCC blivit näst störst i Fattigbonddrängs portfölj och om någon månad kommer utdelningen, välkommen säger jag till den!

Börsen sjunker, och fler bolag börjar bli intressant prissatta. Om det håller i sig blir det lättare att hitta köpkandidater framöver. Det är väl det vi vill eller är jag ensam om att gilla läget?
//Fattigbonddräng


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar