onsdag 10 september 2014

En bok rekommendation.

En bra bok
Tro det den som vill, men Fattigbonddräng kan de flesta av bokstäverna och det händer allt mer ofta att han utnyttjar denna kunskap till att läsa böcker. De senaste åren har det uteslutande rört sig om böcker med ekonomisk inriktning. Den allra senaste av dessa läsupplevelser har givit en underhållande upplevelse utöver den vanliga finansjargongen,  
Denna bok heter Lögn, Förbannad lögn & prognoser.  Med underrubriken "En bok om finansmarknadens självbedrägerier". Den är skriven av fondförvaltaren Alf Riple som är verksam på Västra Hamnen Fondkommission i Malmö. Han har tidigare arbetat på Nordea som analytiker, och om jag inte är ute och cyklar helt i bokskogen tror jag att han varit en runda på Danske Bank också.
Det var en mycket givande bok för en Fattigbonddräng, skriven på ett lättförståeligt och underhållande sätt. Så till och med drängar kan hänga med. Vissa delar påminner lite om en annan bok nämligen Din gränslösa styrka av Anthony Robbins. (Även denna kan rekomenderas, även om den inte är så ekonomiskt inriktad).
Tillbaka till herr Riple, när jag letade information om denna man såg jag till min glädje att han även har en blogg. Den har jag nu lagt till min lista av bloggar jag gärna läser i höger kanten här på min egen. Allt för att jag lätt ska nå den, för nu tänker jag läsa mer om och av denne Riple. Hans investeringstankar och strategier tilltalade mitt ego ganska väl. Det är en överhängande risk att Fattigbonddrängs egna investerings regler kommer att skrivas om lite efter läsning av denna bok. 

Eftersom Fattigbonddräng är av naturen ekonomisk, (läs snål) har han inte köpt boken utan lånat den på biblioteket. Något ska man väl ha ut, för all skatt man betalar in?

//Fattigbonddräng

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar